تمبر یادبود

معنی کلمه تمبر یادبود در فرهنگستان زبان و ادب

{commemorative postage stamp, timbre-poste commémoratif (fr. )} [مهندسی مخابرات - پست] نوعی تمبر پُستی که نشان دهندۀ میراث فرهنگی و تاریخی پُست کشورهاست

معنی کلمه تمبر یادبود در ویکی واژه

نوعی تمبر پُستی که نشان‏دهندۀ میراث فرهنگی و تاریخی پُست کشورهاست.

جملاتی از کاربرد کلمه تمبر یادبود

مهدی آذر یزدی در سال ۱۳۴۳ به سبب نگارش کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» از سوی «سازمان جهانی یونسکو» به دریافت جایزه نایل آمد. کتاب‌های وی از طرف «شورای کتاب کودک» نیز کتاب برگزیده سال شده‌اند. او در سال ۱۳۷۹ به سبب نگاشتن داستان‌های قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد. همچنین چندین دفعه از سوی «حوزه هنری استان یزد» «انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، «بنیاد ریحانة الرسول (س)» و… برای وی مراسم بزرگداشت برگزار شده‌است. پس از مرگ او در شهر یزد به همت حوزه هنری استان یزد و با همکاری ادارهٔ پست آن شهر تمبر یادبودی با شمارگان ۱۶۰۰ چاپ شد.
آلاداوا در سال ۱۹۷۷ بازنشسته شد و در سال ۱۹۸۶ درگذشت. به مناسبت صدمین سالگرد تولد آلاداوا، تصویر او بر روی سکه‌های ۱ و ۱۰ روبلی قرار گرفت. همچنین تصویر او بر روی یک تمبر یادبود کارت پستالی بلاروس نیز نقش بست.
این نقاشی تنها نقاشی از مجموعهٔ آزادی‌های چهارگانه است که پیش از مأمور شدن راکول به کشیدن این مجموعه، کشیده شده‌است. این نقاشی در اصل برای به‌تصویر درآوردن نبرد بریتانیا کشیده شد، اما تا زمان انتشار در ستردی ایونینگ پست، منتشر نشده بود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا نقاشی‌های چهارگانهٔ راکول را پس از انتشارشان در ۱۹۴۳، در سراسر کشور به نمایش گذاشت. در مجموع این نمایش‌ها بیش از ۱۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار اوراق قرضه جنگی فروخته شد. این نقاشی‌ها به صورت تمبر یادبود نیز منتشر شدند و در طول این نمایش‌ها به فروش رسیدند.
آردم پاتاپوتیان از مادر و پدری ارمنی در لبنان در سال ۱۹۶۷ متولد شد و در جوانی به لوس‌آنجلس رفت و در مؤسسه تحقیقات اسکریپز در کالیفرنیا کار می‌کند. پاتاپوتیان نیز در مؤسسه تحقیقات اسکریپز مشغول تحریک سلول‌ها در آزمایشگاه بود و گیرنده‌های دیگری را کشف کرد که به فشار فیزیکی و لمس حساس هستند. به عنوان عضو افتخاری فرهنگستان ملی علوم ارمنستان برگزیده شد. در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۲۲ تمبر یادبود وی در نگارخانه ملی ارمنستان با حضور آرائیک هاروتیونیان رئیس دفتر نخست‌وزیر ارمنستان ابطال شد. مدال مسروپ ماشتوتس مقدس از سوی نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان به وی اهدا گردید
به مناسبت صدمین سالگرد تولد آلاداوا، بر روی سکه‌های ۱ و ۱۰ روبلی، تصویر نقش بسته‌شد. تصویر او بر روی یک تمبر یادبود کارت پستالی بلاروس نیز نقش بست.
او در سال ۱۳۹۳ در کنار جعفر والی، بدرالسادات برنجانی و حسینعلی طباطبایی مورد در اختتامیه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تجلیل شد. همچنین طی مراسمی در ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ در تالار حافظ شیراز از احمد سپاسدار تجلیل و تمبر یادبود او رونمایی شد.