تمبر پستی

معنی کلمه تمبر پستی در فرهنگستان زبان و ادب

{postage stamp, timbre-poste (fr. )} [مهندسی مخابرات - پست] تمبر کاغذی چسب دار که برای پرداخت هزینۀ خدمات پُستی توسط ادارات پُستی منتشر می شود و بر روی مرسولات پُستی چسبانده می شود

معنی کلمه تمبر پستی در ویکی واژه

تمبر کاغذی چسب‏دار که برای پرداخت هزینۀ خدمات پُستی توسط ادارات پُستی منتشر می‏شود و بر روی مرسولات پُستی چسبانده می‏شود.

جملاتی از کاربرد کلمه تمبر پستی

اداره پست یا پستخانه یک مرکز ارائه خدمات مشتری است که بخشی از سیستم پست ملی محسوب می‌شود. اداره پست خدماتی پستی مانند قبول نامه‌ها و مرسولات؛ تخصیص و تأمین صندوق پستی و فروش تمبر پستی؛ بسته‌بندی مرسولات و فروش نوشت‌افزار را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، بسیاری از دفاتر پست خدماتی دیگر از قبیل: پذیرش فرم‌های دولتی (مانند درخواست گذرنامه)، انجام خدمات دولتی و هزینه ای و خدمات بانکی را نیز ارائه می‌دهند.
آلبوم یا جُنگ به چند آهنگ موسیقی که بر روی صفحه گرامافون، نوار کاست، لوح فشرده یا پخش دیجیتالی است گفته می‌شود. واژه آلبوم ابتدا به کتابی گفته می‌شده است که برای جمع‌آوری و نگهداری اقلام متفرقه همچون عکس، تمبر پستی، بریده روزنامه به کار می‌رود. این عبارت بعدها برای موسیقی نیز کاربرد پیدا کرد.
شبه جزیره ایر و دریاچه ایر بر اساس نام ادوارد جان ایر نامگذاری شده اندشد و به یاد ایر معابری نامگذاری شده‌است و نیز تمبر پستی چاپ شده‌است.
نقش وی چنان در کارهای اجتماعی آلمان مهم بود که دویچه بوندزپست (اداره پست آلمان) در سال ۱۹۸۹ تمبر پستی یادبودی به افتخار وی صادر کرد. یک دانشگاه، یک پارک و یک میدان در برلین همه به نام او نامگذاری شده‌اند.
این مقبره تا سال ۲۰۰۵ بر روی اسکناس ۱۰۰۰ روپیه قرار داشت. پاکستان در سال ۱۹۵۴ تمبر پستی را برای بزرگداشت مقبره امپراتور جهانگیر منتشر کرد.
حکاکی‌های آشر روی اسکناس‌ها به عنوان پرتره برای نخستین تمبر پستی آمریکا، سری ۱۸۴۷ استفاده شد. او به همراه برادرش سیروس شماری از شماره‌های بعدی ۱۸۵۱ را نیز حکاکی کرد.