تلفات جانبی

معنی کلمه تلفات جانبی در فرهنگستان زبان و ادب

{collateral damage} [علوم نظامی] صدمات یا خسارات غیرعمدی یا اتفاقی که بر افراد وارد می آید، بی آنکه در زمان حمله، هدف نظامی قانونی و اصلی محسوب شده باشند

معنی کلمه تلفات جانبی در ویکی واژه

صدمات یا خسارات غیرعمدی یا اتفاقی که بر افراد وارد می‌آید، بی‌آنکه در زمان حمله، هدف نظامی قانونی و اصلی محسوب شده باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه تلفات جانبی

احتمالاً نخستین بار اصطلاح تلفات جانبی که کاربرد آن جنبه ملایم‌تری به قتل ناخواسته غیرنظامیان می‌دهد توسط نیروهای مسلح ایالات متحده و در جریان جنگ ویتنام به‌کار رفت. کرتیس له‌می، ژنرال نیروی هوایی آمریکا، در آن زمان این اصطلاح را در جریان بمباران شهرهای ژاپن در جنگ دوم جهانی به‌کار برد.
امروزه این اصطلاح کاربرد گسترده‌تری یافته و نیز برای نمونه هنگامی که دسترسی کاربران عادی به شبکهٔ کامپیوتری (از جمله اینترنت) در نتیجه تلاش برای جلوگیری از سوءاستفاده حمله‌کنندگان قطع می‌شود واژهٔ تلفات جانبی به کار برده می‌شود.
پس از جنگ، این جرایم در آنچه به دادگاه پزشکان مشهور شد محاکمه شدند، تنفر از سوء استفاده‌ها منجر به ایجاد آئین‌نامه نورنبرگ اخلاق پزشکی شد. پزشکان نازی در دادگاه پزشکان استدلال کردند که ضرورت نظامی آزمایش‌های شکنجه آمیزشان را توجیه می‌کرده و قربانیانشان را با تلفات جانبی بمباران‌های متفقین مقایسه می‌کردند؛ ولی این دفاع که از سوی دادگاه رد شد قابل اعمال به آزمایش‌های یوزف منگله بر دوقلوها که بر کودکان انجام می‌شد و ارتباطی با ضرورت نظامی نداشت قابل اعمال نیست.