تعطیل رسمی

معنی کلمه تعطیل رسمی در فرهنگستان زبان و ادب

{holiday} [گردشگری و جهانگردی] روزی که براساس قانون یا سنت تعطیل است

معنی کلمه تعطیل رسمی در ویکی واژه

روزی که براساس قانون یا سنت تعطیل است.

جملاتی از کاربرد کلمه تعطیل رسمی

هزاران نفر از آذری‌ها در طول جنگ ایران و عراق به صورت داوطلبانه همچون دیگر ایرانیان به جنگ رفتند که مردم اردبیل پس از اصفهان بیشترین تعداد تلفات و کشته را در جنگ دادند. ۳۱ دسامبر ۱۹۸۹ اهالی قلمرو جمهوری خودمختار نخجوان کنونی در مرز ایران و شوروی مرزها را شکسته و هزاران نفرشان با عبور از رودخانه ارس پس از دهه‌ها دوری برای اولین بار خواهان اتحاد با هموطنان خود در ایران شدند. که بعدها الهام علییف رئیس‌جمهوری آذربایجان، این روز را تعطیل رسمی اعلام کرده و روز همبستگی آذربایجانی‌های جهان نامید.
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی (دوره هشتم) گفت: بر اساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مسئولین کشوری و استانی، از ۱۲ تا ۱۴ فروردین به مدت ۳ روز عزای عمومی و هم‌چنین ۱۴ فروردین در خوانسار تعطیل رسمی اعلام شد.
دولت از گروه‌های مذهبی خواسته‌است تا موقعیت حقوقی خود را از وزارت دادگستری و فرهنگ درخواست کنند. موقعیت حقوقی به گروه‌های مذهبی این حق را می‌دهد تا بعنوان شخص حقوقی در دادگاه شرکت کنند، و تضمینی برای موقعیت آنها به عنوان گروه‌های رسمی مذهبی ثبت شده‌است، و به آنها اجازه ساخت مدارس و کلیسا می‌دهد. روزهای مقدس مسیحیان، کریسمس و جمعه نیک [جمعه قبل از عید پاک] تعطیل رسمی هستند و هیچ تأثیر منفی روی دیگر گروه‌های مذهبی ندارند.
وی در سال ۱۳۷۹ از سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت خواست سالروز شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها را تعطیل رسمی اعلام کند که این امر محقق شد.