تسلط داشتن

معنی کلمه تسلط داشتن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱- چیرگی داشتن غلبه داشتن . ۲- نفوذ داشتن .

معنی کلمه تسلط داشتن در ویکی واژه

dominare

جملاتی از کاربرد کلمه تسلط داشتن

در دور نخست مجلس شورای ملی، ترکمن‌ها نماینده نداشتند اما در دور دوم آدینه محمدخان به نمایندگی عشایر ترکمن برگزیده شد (تصویب اعتبارنامه: ۲۴ محرم ۱۳۲۸). وی اهل پنج پیکر و از طایفه جعفر بای و تاجری موفق در گمیش تپه (گمیشان) بود. به علت چابکی و زرنگی و همچنین تسلط داشتن به زبان فارسی به آنا شیطان معروف بود.
آمارهای دوران ریاست جمهوری خاتمی حاکی از افزایش آرام مشارکت زنان در آموزش است. در سال ۲۰۰۲، زنان بر نتایج کنکور سراسری دانشگاهی آن تسلط داشتند که ۶۲ درصد دانشجویان قبولی را شامل می‌شد. زنانی که در آموزش عالی به دنبال تدریس بودند نیز در این دوره با کسب تقریباً نیمی از استادیارهای دانشگاهی، دستاوردهایی کسب کردند که تقریباً دو برابر یک دهه قبل بود. تعداد زنان پذیرفته شده در دوره‌های استادی ممتاز و تمام وقت در سالهای ۲۰۰۱–۲۰۰۲ زیر ۱۷٫۳ درصد کم باقی مانده‌است زیرا تقریباً با تعداد زنان تحصیل کرده جامعه ایران متناسب نیست.
از روایات ابن‌اثیر و تحقیقات کسروی و مادلونگ که هر دو از ابن‌اثیر بهره جسته‌اند آشکار می‌شود که کردان هذبانی علاوه بر اورمیه و اشنویه بر دژ بزرگی در شمال شرقی وان و اربل نیز تسلط داشتند. آنان با روادیان بر ضد ترکمانان غُز متحد بودند و در عین حال با کردان حمیدیه اختلاف داشتند. در سال ۴۲۵ ابوالهیجاء از امپراتوری بیزانس شکست خورد و از ارمنستان عقب‌نشینی کرد.
سرکوب همچنین به نوعی از کنترل و تلاش برای تسلط داشتن و محروم کردن گروه‌های خاصی از مردم در یک کشور یا جامعه اشاره می‌کند که در این حالت شامل: دختران و زنان، افرادی با پوست‌های رنگی، اقلیت‌های مذهبی، شهروندان فقیر، افراد اقلیت‌های جنسی و جنسیتی (ال‌جی‌بی‌تی یا دگرباشی)، جوانان و کودکان و بسیاری از موارد دیگر است. این سرکوب اجتماعی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، قانونی و سازمانی (از این به بعد به آن سرکوب اجتماعی خواهیم گفت) احتمالاً در هر کشور، فرهنگ و جامعه اتفاق می‌افتد، از جمله پیشرفته‌ترین دموکراسی‌ها مانند ایالات متحده، ژاپن، کاستاریکا، سوئد و کانادا.
دوره آخرین سه امپراتوری (۸۸۹–۹۳۶ پس از میلاد)، کره باستان شاهد احیای نسبی سه امپراتوری قدیم بود که از قرن اول قبل از میلاد تا قرن هفتم پس از میلاد بر شبه جزیره تسلط داشتند. پس از اینکه پادشاهی متحد شیلا از سال ۶۶۸ بعد از میلاد به تنهایی بر کره حکومت می‌کرد، به آرامی شروع به افول کرد و خلاء قدرتی که ایجاد شد منجر به ظهور چندین قدرت شورشی شد که نام‌های تاریخی قدیمی امپراتوری‌های باستانی کره را برای خود برگزیدند. یک دوره آشفته از اتحادها و درگیری‌های درونی شکل گرفت، اما یک دودمان بار دیگر بر شرایط حاکم مسلط شد؛ دودمان گوریو، یک دولت کره‌ای متحد و یک سلسله تشکیل می‌دهد که تقریباً ۵۰۰ سال دوام آورد.
مردم آزتک از گروه‌های مختلف قومی مرکز مکزیک تشکیل شده بودند، به خصوص از گروه‌هایی که به زبان ناهواتل یا آزتک صحبت می‌کردند و بر قسمت‌های بزرگی از آمریکای میانه از قرن ۱۴ تا ۱۶ تسلط داشتند. تمدن آزتک بر اساس دولت شهر سازماندهی شده بود، بعضی از آن‌ها به هم پیوسته بودند تا اتحاد، کنفدراسیون سیاسی یا امپراتوری تشکیل دهند. امپراتوری آزتک یک کنفدراسیون از سه دولت شهر بود که در سال ۱۴۲۷ تشکیل شده بود. این سه دولت شهر عبارت بودند از تنوچتیتلان، مکزیکا یا تتسکوکو و تلاکوپان.
کتابی که او دربارهٔ زندگی خودش نوشته بود، به عنوان کتاب برتر سال در سوئد شناخته شد. عملکرد فوق‌العاده زلاتان ابراهیموویچ باعث شده تا در سوئد، فعلی به نام زلاتانرا به معنای برتری داشتن و تسلط داشتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.[نیازمند منبع] او یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سوئدی است.