تحلیل رمز

معنی کلمه تحلیل رمز در فرهنگستان زبان و ادب

{cryptanalysis} [رمزشناسی] 1. بررسی امنیت سامانه های رمز ازطریق جست وجوی خطاها یا ضعف های احتمالی خوارزمی/ الگوریتم آنها به قصد ممانعت از نفوذ مهاجم و بالا بردن ضریب امنیت سامانه2. عملیات محاسباتی برای به دست آوردن کلید سامانۀ رمز، بدون آگاهی از کلید آن، با هدف نف...

معنی کلمه تحلیل رمز در ویکی واژه

۱. بررسی امنیت سامانه‌های رمز ازطریق جست‌وجوی خطاها یا ضعف‌های احتمالی خوارزمی/ الگوریتم آنها به قصد ممانعت از نفوذ مهاجم و بالا بردن ضریب امنیت سامانه۲. عملیات محاسباتی برای به ‌دست‌ آوردن کلید سامانۀ رمز، بدون آگاهی از کلید آن، با هدف نفوذ به سامانه.

جملاتی از کاربرد کلمه تحلیل رمز

در جنگ جهانی دوم تورینگ در بِلِچلی پارک (مرکز کدشکنی انگلستان) مشغول و برای مدتی مسئول بخش تحلیل رمزهای به‌کاررفته از سوی نیروی دریایی آلمان بود. او چند روش برای شکستن رمزهای آلمان‌ها ابداع کرد؛ از جمله روش الکترومکانیکی که می‌توانست تنظیمات ماشین انیگما را پیدا کند.
کاراکریستی در برانکس‌ویل، نیویورک به دنیا آمد. او در کالج راسل سیج، که یک کالج زنانه در تروی، نیویورک بود، تحصیل کرد و در سال ۱۹۴۲ با مدرک زبان انگلیسی و تاریخ از این کالج فارغ‌التحصیل شد. پس از فارغ‌التحصیلی، به توصیهٔ رئیس کالج راسل سیج، توسط سرویس اطلاعات سیگنال ارتش استخدام شد تا به‌عنوان رمزشکن به کار مشغول شود. او روی ماشین‌های آی‌بی‌ام کار می‌کرد و کار خود را با مرتب‌سازی کاغذ شروع کرد، اما به سرعت به رتبه‌های بالاتر دست یافت. کاراکریستی به واشینگتن، دی.سی. اعزام شد و در دوره‌های تحلیل رمز ویلیام فریدمن شرکت کرد که در آن برای آموزش رمزنگاران در هنر تشخیص الگو، از پازل استفاده می‌شد.
اصطلاح «اتاق سیاه» برای جاها یا سازمان‌های تحلیل رمز نیز بکار می‌رود.[نیازمند منبع]
تورینگ، نوامبر ۱۹۴۲ به ایالات متحده رفت و روی انیگمای نیروی دریایی آلمان و تحلیل رمز نیروی دریایی آمریکا و ساخت بامب در واشینگتن کار کرد. او همچنین به «آزمایشگاه بل» در ساخت وسایل امن صحبت، کمک کرد. او در مارس ۱۹۴۳ به بلچلی پارک بازگشت. در نبود او، «هاف الکساندر» رئیس تیم هات ۸ شده بود. با توجه به علاقهٔ کم تورینگ در پیگیری مسائل روزانهٔ مرکز، او به عنوان مشاور به کار پرداخت.
به خاطر کارهای شنود، آژانس امنیت ملی/سرویس امنیت مرکزی، به شدت درگیر پژوهش‌های تحلیل رمز هستند و کار سازمان‌های پیشین خود که بسیاری از کد و سایفرهای جنگ جهانی دوم را می‌شکستند ادامه می‌دهند.
در علم تحلیل رمز، آزمون کاسیسکی (یا تست کاسیسکی یا روش کاسیسکی) روشی برای حمله به رمزنگاری‌های مبتنی بر جایگزینی چند الفبایی، مانند رمزنگاری ویژنر است. این آزمون برای اولین بار توسط فردریش کاسیسکی در سال ۱۸۶۳ منتشر شد، اما به نظر می‌رسد قبل از آن به‌طور جداگانه توسط چارلز بابیج در سال ۱۸۴۶ کشف شده بوده.