تحریک کردن

معنی کلمه تحریک کردن در لغت نامه دهخدا

تحریک کردن. [ ت َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) برانگیختن. اغواکردن. ترغیب. رجوع به تحریک شود.

معنی کلمه تحریک کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) برانگیختن بر آغالیدن اغوا کردن .

معنی کلمه تحریک کردن در ویکی واژه

eccitare
incitare

جملاتی از کاربرد کلمه تحریک کردن

حساب توییتر وابسته به جنبش من هم در ایران در اسفند ۱۴۰۱، روایت سه نفر از کسانی که از سوی طالبی مورد آزار جنسی قرار گرفتند را منتشر کرد. بازیگر بهارک صالح‌نیا گفت که در طول فیلم‌برداری یتیم‌خانه ایران طالبی از او خواسته تا در مورد قاعدگی و آمیزش جنسی در هنگام قاعدگی صحبت کند. شخص دیگری گفت طالبی از او پرسیده «بلد نیستی کسی رو تحریک کنی یا نمی‌دونی تحریک کردن چیه؟» و افزود «بی‌خود کردی اومدی تست بدی وقت من رو گرفتی.» در روایتی گفته شد که زنان هنگام ورود به دفتر طالبی نباید با خود موبایل و وسایل الکترونیکی همراه داشته باشند.
سیاست اصلی خلافت عباسی عبارت بود از: بازیابی قدرت سیاسی در سرزمین‌های مختلف قلمرو اسلامی و تضعیف رقبای سیاسی از طریق تحریک و تحریض امراء و حکمرانان علیه یکدیگر و در حقیقت خلفا با استفاده از تدابیر غیرنظامی برای احیای قدرت سیاسی و افزایش منابع خود کوشش می‌کردند. چنان‌که برخی از منابع اقدامات نظامی اتسز علیه سنجر سلجوقی را ناشی از تحریکات خلفا می‌دانند «خلفای عباسی از آنجا که از سلاجقه جفا دیده بودند، نامه‌های فراوانی نوشتند و اتسز را تحریک کردند».
اردشیر بابکان و پسرش شاپور یکم آناک را به قتل پادشاه خسرو دوم ارمنستان تحریک کردند و قول دادند که به عنوان پاداش ارمنستان را به وی دهند. اردشیر از پیروزی‌های نظامی که خسرو دوم با پدر فقید خود، تیرداد دوم ارمنستان در برابر او پیروز شده بود، نگران بود زیرا او می‌خواست امپراتوری ساسانی را گسترش دهد و ارمنستان را الحاق کند.
صدای هر شخصیت توسط ساکنان هر دو ملک مسکونی و خانه سالمندان اجرا می شد. سپس از استاپ‌موشن برای تحریک کردن هر شخصیت استفاده شد و پاسخ های داده شده در مصاحبه ها در متن حیوانات باغ وحش قرار داده شد. خرس های قطبی توسط خانواده ای که صاحب یک فروشگاه محلی بودند ، ابراز می شد ، در حالی که شیر کوهی توسط یک دانش آموز برزیلی که در انگلستان زندگی می کرد ، بیان می شد اما کشور خود را از دست می داد.