تابش خورشیدی
معنی کلمه تابش خورشیدی در فرهنگستان زبان و ادب

تابش خورشیدی

معنی کلمه تابش خورشیدی در فرهنگستان زبان و ادب

{solar radiation} [علوم جَوّ] کل تابش الکترومغناطیسی ای که از خورشید منتشر می شود

معنی کلمه تابش خورشیدی در دانشنامه عمومی

تابش خورشیدی ( به انگلیسی: Solar irradiance ) به میزان قدرت تابش الکترومغناطیسی خورشید بر واحد سطح گویند. تابش خورشیدی را می توان در فضا یا در سطح زمین بعد از گذر اتمسفر اندازه گیری کرد. میزان تابش خورشیدی به فاصله از خورشید و چرخه خورشیدی بستگی دارد.
معنی کلمه تابش خورشیدی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه تابش خورشیدی در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه تابش خورشیدی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه تابش خورشیدی

معنی کلمه تابش خورشیدی در دانشنامه آزاد فارسی

تابش خورشیدی (solar radiation)
تابش گسیل شده از خورشید. عمدتاً شامل نور مرئی، تابش فرابنفش، و تابش فروسرخ است. با این حال، طیف کاملی از امواج الکترومغناطیسی، از موج های رادیویی گرفته تا پرتوهای ایکس، را در آن می توان یافت. ذرات باردار پُرانرژی، مانند الکترون ها، نیز از شراره های خورشیدی گسیل می شوند. این ذرات وقتی به زمین می رسند، توفان های مغناطیسی پدید می آورند و میدان مغناطیسی زمین را با اختلال روبه رو می کنند. این امر منجر به تداخل در ارتباطات رادیویی می شود.

معنی کلمه تابش خورشیدی در ویکی واژه

کل تابش الکترومغناطیسی‌ای که از خورشید منتشر می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه تابش خورشیدی

چون سایه فنا گردم در تابش خورشیدی کاندر پی او دایم من سیر قمر دارم
آب‌وهوای شمالگان با ویژگی‌هایی مانند زمستان‌های طولانی و سرد و تابستان‌های کوتاه و خنک شناخته می‌شود. تغییرپذیری و تنوع اقلیم در شمالگان زیاد است اما تمامی مناطق آن حداکثر و حداقل تابش خورشیدی را در تابستان و زمستان تجربه می‌کنند. بخش‌هایی از شمالگان در تمامی طول سال از یخ (یخ دریا، یخچال طبیعی یا برف) پوشیده شده و تقریباً همه بخش‌های شمالگان دوره‌های طولانی از وجود برخی از انواع یخ‌ها در سطح خود را تجربه می‌کنند.
۲. دم گرد و غباری: متشکل از ذرات گرد و غبار رانده‌شده از گیسو توسط فشار ناشی از تابش خورشیدی است. در مقایسه با دم یونی، دم گرد و غباری به نظر می‌رسد که سفید رنگ یا کمی صورتی رنگ باشد. ذرات گرد و غبار دم دنباله‌دارهایی که به صورت جداگانه در مداری پیرامون خورشید هستند، به دلیل اثر فشار تابشی، گرانش آن‌ها به خورشید کمتر از گرانش آن‌ها به هسته است. این موجب می‌شود که دم گرد و غباری خمیده و منحنی باشد.
تقریباً همه انرژی موجود در سطح و جو زمین به شکل تابش خورشیدی از خورشید منشأ می‌گیرد. تغییرات در میزان دریافت تابش خورشیدی در نقاط مختلف زمین باعث تنوع آب‌وهوایی می‌شود. عرض جغرافیایی مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده میزان دریافت تابش خورشیدی است و با افزایش عرض جغرافیایی از استوا به سمت قطب‌ها، دریافت انرژی خورشیدی کاهش می‌یابد. این وضعیت باعث ایجاد مناطق اقلیمی مشخص در زمین می‌شود.