بی‌لذت

معنی کلمه بی‌لذت در فرهنگستان زبان و ادب

{anhedonic} [روان شناسی] ویژگی فرد بی علاقه به زندگی و لذت های آن

معنی کلمه بی‌لذت در ویکی واژه

ویژگی فرد بی‌علاقه به زندگی و لذت‌های آن.

جملاتی از کاربرد کلمه بی‌لذت

هیچ نوع درمان معتبری برای بی‌لذتی اجتماعی شناخته نشده‌است. تحقیقات آینده باید بر عوامل ژنتیکی و محیطی تمرکز داشته‌باشد، تا مناطق ویژه‌ای از مغز و انتقال‌دهنده‌های عصبی که ممکن است در ابتلا به بی‌لذتی اثرگذار باشند، با دارو یا درمان‌های رفتاری مورد هدف قرار گیرد. یافته‌ها تا سال ۲۰۱۱ نشانگر این است که شمار بیشتری از حمایت‌های اجتماعی و همچنین یک شبکه بزرگ پشتیبانی اجتماعی، نشانه‌های اسکیزوفرنی را کاهش، و همچنین عملکرد کلی در گروه اجتماعی بی‌لذتی را بهبود می‌بخشد. تا کنون، هیچ دارویی برای درمان تخصصی بی‌لذتی ساخته نشده‌است.
زانک بی‌لذت نروید هیچ جزو بلک لاغر گردد از هی پیچ جزو
در دل بی‌لذت من یک سر مو درد نیست از کدورت سور را با آنکه ماتم می‌کنم
دو نوع اصلی این اختلال عبارت است از: بی‌لذتی اجتماعی و بی‌لذتی فیزیکی. بی‌لذتی اجتماعی بیانگر بی‌علاقگی فرد در برقراری روابط اجتماعی و احساس عدم رضایت در قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی است. بی‌لذتی فیزیکی به ناتوانی فرد مبتلا به ضعف در لمس لذات فیزیکی مانند خوردن، لمس کردن یا سکس اشاره دارد.
از دست دادن یا بی‌میلی جنسی، یکی از نشانه‌های شایع بی‌لذتی فیزیکی است. اختلال تمایل جنسی یا اختلال جنسی، اختلالی بالینی است که با «فقدان» یا نبود هیچ تمایلی برای تعامل جنسی مشخص می‌شود. همچنین فقدان لذت جنسی در مردان به عنوان «انزال بدون لذت» شناخته می‌شود. این وضعیت به این معنی است که مرد بدون هیچ‌گونه لذت جنسی به انزال برسد.
هر غوره‌ای نالان شده کای شمس تبریزی بیا کز خامی و بی‌لذتی در خویشتن چغزیده‌ام
همان‌طور که قبلاً اشاره شد بی‌لذتی اجتماعی یک ویژگی شخصیتی است که با کاهش تمایل به وابستگی‌های اجتماعی و کاهش لذت ناشی از تعاملات بین فردی مشخص می‌شود.
اگر فرد دارای سابقه خانوادگی افسردگی و روان‌گسیختگی شدید باشد، احتمال افزایش ریسک ابتلا به بی‌لذتی وجود دارد. همچنین احتمال ابتلا مبتلایان به پارکینسون به بی‌لذتی بین ۷٪ -۴۵٪ گزارش شده‌است.[نیازمند منبع] علاوه بر این ممکن است این اختلال به دلیل استفاده مکرر از مواد روان‌گردان یا داشتن استرس یا اضطراب زیاد، رخ دهد. دیگر عوامل تأثیرگذار در افزایش خطر ابتلا عبارت اند از: استفاده مکرر از داروهای ضد افسردگی و داروهای ضدروان‌پریشی، مورد سوءاستفاده جنسی واقع شدن، نادیده انگاشته شدن، رخداد حادثه ترسناک یا استرس‌زا و ابتلا به بیماری که منجر به تغییر کیفیت زندگی شود. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند.
بی‌لذتی در افرادی که به انواع مختلفی از مواد مخدر، از جمله الکل، مشتقات تریاک و نیکوتین وابسته هستند شایع است. اگرچه بی‌لذتی در طول زمان پیشرفت قابل توجهی از خود نشان نمی‌هد، اما این علامت قابل توجهی از عود بیماری است.
زانکه بی‌لذت نروید لحم و پوست چون نروید چه گدازد عشق دوست