بی شکل

معنی کلمه بی شکل در لغت نامه دهخدا

بی شکل. [ش َ / ش ِ ] ( ص مرکب ) ( از:بی + شکل ) که شکل و هیأت معین ندارد. اجسام بی شکل.مقابل متبلور. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به شکل شود.

معنی کلمه بی شکل در فرهنگ فارسی

که شکل و هیات معین ندارد ٠ اجسام بی شکل ٠ مقابل متبلور ٠

معنی کلمه بی شکل در دانشنامه آزاد فارسی

بی شکل (amorphous)
(یا: بی ریخت، آمورف) حالتی از مادۀ جامد. ماده در این حالت بلورین نیست و اتم ها و ملکول ها تحت هیچ نظم و ترتیبی قرار ندارند. شیشه ها نمونه های کاملی از مواد جامد بی ریخت اند، در حالی که بسیاری از پودرهای بی شکل در اصل ترکیباتی از بلورهای میکروسکوپی اند و این امر با پَراشِ اشعۀ ایکس بررسی شدنی است. اجسام بی ریخت در واقع مایعاتی با اصطکاک داخلی اند و براثر گرمادهی و با گذر از نقطۀ نرم شدن، برخلاف نقطۀ جوش، حالت مایع رقیق پیدا می کنند. علاوه بر شیشه های سیلیکات و فسفات و بورات و کوارتزها، برخی از عناصر نیز، ازجمله ژرمانیم و سلنیم، از مواد بی شکل اند.

جملاتی از کاربرد کلمه بی شکل

نکته: برای ایجاد سایه مناسب به روی پنجره‌های سمت جنوب و جنوب شرقی و جنوب غربی سایه بان‌های افقی مؤثرتر از سایه بان‌های عمودی هستند. البته سایه بان‌های قابی شکل مؤثرترین نوع سایه بان برای سه جهت فوق و جهت‌های شرقی و غربی هستند.
آن گاه گوییم: چو نفس مردم کالبد را که زمانی بدو پیوسته بود زنده داشت، ما را ظاهر شد که به ذات خویش زنده بود نه به چیزی دیگر، چنانکه شرح آن پیش از این اندر اثبات نفس گفتیم. و چو به ذات خویش زنده بود، زنده رفت، از بهر آنکه آنچه زندگی او به ذات خویش باشد نمیرد. و حال چو این بود، ظاهر شد که اینجا نه بدان آورده بودندش تا هم چنان باز شود که آمده بود، از بهر آنکه هر که بر چیزی مشغولی کند بی آنکه از آن چیز مر او را فایده ای باشد، (آن) مشغولی از او بازی باشد و صانع حکیم از بازی دور است، چنانکه همی گوید، قوله: (افحسبتم انما خلقنکم عبثا و انکم الینا لا ترجعون). و چو هر نفسی اندر این عالم زنده و نادان آید و مر او را دانش اندر این عالم حاصل شود، پیدا آمده است که مر نفس (را اندر این عالم بدان همی آرند تا علم که مر او را نیست) اندر این عالم بدو رسد. و به جای خویش از این پس اندر این معنی (اندر این کتاب) سخن بگوییم. و گواهی داد ما را بر درستی این قول، ناشناختن کسی کز مادر نابینا زاید مر رنگ ها و شکل ها را، چو مر اجسام مشکل ملون را به حاست بیننده نیافته باشد. و من دیدم به مصر مردی سخت حافظ و زیرک، و بر من همی علم حساب خواند و چو بر بعضی از آن احاطت یافت، کتاب جبر و مقابله را بخواند بی شکل به تلقین و همه علم های آن را به حکایت یاد گرفت و به جایی رسید از این علم که بسیار کس از جبریان نویسنده بدان محل نبودند. آن گاه خواست که کتاب اقلیدس را بخواند. من نخست (مر) او را بیازمودم تا بدانم که شکل را تواند شناختن؟ و پرگار بازکرده را به دست او دادم تا بسود و حلقه آهنین گرد بدو دادم تا بسود، و گفتم: مر این حلقه را گردی او شش چند دهان این آهن دو شاخ است که نام او پرگار است نه بیش و (نه) کم. البته مر آن را تصور نتوانست کردن وز علم هندسه نومید شد، چو بر شکل مطلع نشد البته.
الا ای شاخ طوبی شکل چونی چو شاخی می مکن این سرنگونی
گاو پندارند بی شکل حماری مرد را این ددان در بودن و کامل عیاری داشتن
آپیوپردون پیریفورم که معمولاً به عنوان پفک گلابی شکل یا پافبال کنده شناخته می‌شود، یک قارچ ساپروبیک است که در بیشتر نقاط جهان وجود دارد. این پفک که در پاییز ظاهر می‌شود، روی کنده‌های در حال پوسیدگی چوب‌های برگ‌ریز و مخروطی رایج و فراوان است. زمانی که هنوز بالغ نشده باشد و گوشت داخلی آن سفید باشد، خوراکی انتخابی محسوب می‌شود. اغلب لیکوپردون پیریفورم نامیده می‌شود، اما در سال ۲۰۱۷ بر اساس تفاوت‌های فیلوژنتیکی و مورفولوژیکی به آپیوپردون منتقل شد. تنها گونه در این جنس است.
خورشیدی که شکل یک ستاره غول سرخ درآمده بود، پیش از مرگش لایه‌های خارجی خود را به درون فضا می‌فرستد و یک سحابی شکل می‌دهد، هسته این غول سرخ به صورت یک کوتوله سفید مرده ولی داغ و کوچک، در میانه این سحابی باقی خواهد ماند و تنها بازمانده خورشید خواهد بود.
این بنا در حدود سال ۳۶۰ قبل از میلاد مسیح در دوران شاهنشاهی هخامنشی، برای پایاوا، که احتمالاً فرمانروای زانتوس، لیکیه در آن زمان بود، ساخته شد. این مقبره در سال ۱۸۳۸ کشف و شش سال بعد در سال ۱۸۴۴ توسط کاشف سر چارلز فلوس به انگلستان آورده شد. او این سازه را به عنوان مقبره اسبی شکل گوتیک توصیف کرد.
میوه آن از دو بخش (فندقه) گلابی شکل تشکیل شده که هر بخش آن دارای قسمت بیرونی سبز و قسمت داخلی کمی تیره‌است و بوئی تند و معطر دارد.
کتاب نویسندگان زن در انگلستان رنسانس، به نبود زنان در ادبیات رنسانس اشاره می‌کند، و همچنین به بررسی این پدیده در گم شدن گواهی‌های نویسندگان زن در آن دوره می‌پردازد. دلبستگی گسترده به نویسندگی زنان در کنار ارزیابی دوباره و گسترش کلی قانون ادبی شکل گرفت و تحت تأثیر آن قرار گرفت. علاقه به ادبیات پسااستعماری ،ادبیات همجنس گرایان، رنگین پوستان، کارگران، و تولیدات فرهنگی دیگر گروه‌های به کنار رانده شده تاریخی منجر به گسترش گسترده آنچه تاکنون «ادبیات» و سبک‌ها تلقی می‌شد، شده‌است.
یک سال پس از تحلیف محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهور انقلاب ۲۰۱۱ مصر، موج جدیدی از اعتراضات علیه دولت انقلابی شکل گرفت که نهایتاً در سوم ژوئیه ۲۰۱۳ طی کودتایی به سقوط دولت منجر گردید و ارتش عدلی منصور، رئیس دادگاه قانون اساسی مصر را به عنوان رئیس‌جمهور موقت دولت انتقالی برای برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین کرد.
بنابر این نظریه‌ها، ۵۶ گودالِ حلقهٔ اوبری مرتبط است با ۵۶ روز اختلاف بین هر پنج سال قمری با پنج سال شمسی، یا ۵۹ گودال حلقه‌های ایگرگ و زد با تعداد روزها در دو ماه قمری مرتبط است یا ۱۹ سنگ کبود در اطراف مجموعهٔ نعل‌اسبی شکل با ۱۹ سال دوره متونی مرتبط است و قس علی‌هذا.
در تختهٔ اول ار بنوشتی بی شکل حروف علم مطلق را
یک پلیمر اگر مستعد تثبیت شدن در یک حالت تغییر شکل خاص باشد، اثر حافظه داری را نشان می‌دهد و از لغزش مولکول‌ها و بازیابی شکل آنتروپی بالاتر (انرژی کمتر) خود جلوگیری می‌کند. این موضوع را می‌توان تقریباً به‌طور کامل با ایجاد اتصالات عرضی یا ولکانیزاسیون به دست آورد. این پیوندهای جدید به عنوان نقاط اتکا عمل می‌کنند و از شل شدن زنجیره‌ها جلوگیری می‌کنند. نقاط اتکا می‌توانند فیزیکی یا شیمیایی باشند.
مجله تایمز او را «مرد سترگ موسیقی ترکیه خواند که در حکم ژان سیبلیوس برای فنلاند و مانوئل د فایا برای اسپانیا و بلا بارتوک برای مجارستان است». سایگون در ترکیه بزرگ شد و تغییرات شدید سیاسی و اقتصادی را که در غالب اصلاحات مصطفی کمال آتاتورک و در جایگزینی امپراتوری عثمانی انجام می‌شد، نظاره کرد. حکومت عثمانی که حدود ۶۰۰ سال بر ترکیه حکمرانی می‌کرد با جمهوری تازه تأسیس و غیردینی ترکیه که با الگوبرداری از آزادی و سنت‌های غربی شکل گرفته بود، جایگزین شد. همزمان که آتاتورک هویت فرهنگی جدیدی برای مردم و ملت ترکیه می‌شاخت، سایگون نقش خود را در این پیشرفت و توسعه پیدا کرد.
شکل امرست اینکه بی شکلست و بیمقدار لیک در تنزل یاردی بر هر دو باری داشتن