بیگانه‌هراسی

معنی کلمه بیگانه‌هراسی در فرهنگستان زبان و ادب

{xenophobia} [جامعه شناسی، روان شناسی، علوم سیاسی و روابط بین الملل] [جامعه شناسی] ترس از بیگانگان که منشأ فرهنگی دارد و غالباً ناشی از تلقی و برداشتی خصمانه نسبت به مهاجران در جوامع و اجتماعات است و عواملی نظیر رقابت بر سر شغل یا تبعیض های قومی یا نژادی یا مذهبی...

معنی کلمه بیگانه‌هراسی در ویکی واژه

[جامعه‌شناسی] ترس از بیگانگان که منشأ فرهنگی دارد و غالباً ناشی از تلقی و برداشتی خصمانه نسبت به مهاجران در جوامع و اجتماعات است و عواملی نظیر رقابت بر سر شغل یا تبعیض‌های قومی یا نژادی یا مذهبی بر آن دامن می‌زنند

جملاتی از کاربرد کلمه بیگانه‌هراسی

در ویدئوی «قلمرو» خشونت دولت اسرائیل علیه لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها نشان داده می‌شود، اما این ترانه بیانگر هر وضعیتی است که در آن یک حکومت از بیگانه‌هراسی برای توجیه ظلم سود می‌برد.
اخبار مصور پلیس در اواخر قرن بیستم، مقالات متعددی را در مورد «مسئله مهاجرت بیگانگان» منتشر کرد که نگرش‌های بیگانه‌هراسی و بدگمانی را در میان خوانندگانش که عمدتاً از طبقه کارگر بودند، ترویج داد. انتشار این روزنامه از سال ۱۹۳۸ متوقف شد.
برخی از آیدنتیتاریانیست‌ها صراحتاً ایده‌های بیگانه‌هراسی و نژادگرایی را با یکدیگر ممزوج می‌کنند، اما غالب آن‌ها از زبان رام شده تری در گفتار عمومی شان استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها در راستای منزوی ساختن مهاجران و شهروندان غیرسفید، از تأسیس یک ناسیونالیسم قومی مبتنی بر نژاد سفید حمایت می‌کنند. جنبش هویت‌خواهی در سال ۲۰۱۹ از سوی اداره فدرال نگهبانی از قانون اساسی آلمان به عنوان یک جریان راست‌گرای افراطی دسته‌بندی شد.
جبههٔ ملی فرانسه بیشتر آرای خود را در میان طبقهٔ کارگر و نیز بیکاران به خصوص در مناطق صنعتی به‌دست می‌آورد و اصول آن بر پایهٔ عوام‌گرایی، بیگانه‌هراسی و شعارهایی مانند «اولویت با فرانسوی‌هاست» بنا شده‌است. بررسی هواداران و پایگاه اجتماعی این حزب نشان‌دهندهٔ آن است که اکثریت آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند همچنین این جریان تعداد زیادی از جوانان را به خود جلب کرده و از این نظر در مقایسه با احزاب دیگر، پیشتاز هستند.