بیماریزا

بیماریزا

معنی کلمه بیماریزا در لغت نامه دهخدا

بیماری زا. ( نف مرکب ) ممرض. ( فرهنگستان ایران ). مولد امراض. مرض آور. مرض انگیز. تولیدکننده مرض.

معنی کلمه بیماریزا در فرهنگ عمید

تولیدکنندۀ بیماری، عاملی که موجب تولید بیماری شود.

معنی کلمه بیماریزا در فرهنگ فارسی

ممرض . مولد امراض . مرض آور . مرض انگیز . تولید کنند. مرض .

معنی کلمه بیماریزا در فرهنگستان زبان و ادب

{pathogenic} [پزشکی] ایجادکنندۀ بیماری یا نشانه های بیماری گونه

معنی کلمه بیماریزا در دانشنامه عمومی

بیماری زا (فیلم). «بیماری زا» ( انگلیسی: Pathogen ( film ) ) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.

معنی کلمه بیماریزا در دانشنامه آزاد فارسی

بیْماری زا (pathogen)
در پزشکی، هر موجود ذره بینی مولد بیماری. بیشتر بیماری زاها انگل اند و بیماریی که تولید می کنند به علت غذایابی یا پناه گیری درون میزبان پدید می آید. موجودات غیر انگل، مانند باکتری های خاک یا آن هایی که در رودۀ انسان زندگی و از پسماند غذا استفاده می کنند، در صورتی که دستگاه ایمنی یا کبد فرد آسیب دیده باشد، ممکن است بیماری زا شوند. انگل های بزرگ تر بیماری زا، ازجمله کرم های نماتد، را معمولاً بیماری زا نمی شناسند.

جملاتی از کاربرد کلمه بیماریزا

آلاینده‌های خاصی که سبب آلودگی آب می‌شوند شامل طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، مواد ضدعفونی‌کننده، مواد شیمیایی، آلاینده و بیماریزا و تغییرات حسی و فیزیکی از قبیل افزایش دما و تغییر رنگ هستند. با اینکه بسیاری از مواد شیمیایی که در آب تنظیم می‌شوند به صورت طبیعی وجود دارند (کلسیم، … سدیم، آهن، منیزیم و غیره)، اما غلظت آنهاست که تعیین می‌کند که کدام ماده جزء طبیعی آب است و کدام آلاینده می‌باشد. غلظت‌های بالای یک جرء طبیعی آب می‌تواند اثرات نامطلوبی بر زندگی گیاهان و جانوران ساکن در آب داشته باشد.
ویروس واریولا مینور، که آلاستریم نیز نامیده می‌شود، شکل کمتری از ویروس و بسیار کمتر کشنده بود. اگرچه واریولای مینور دوره نهفتگی و مراحل بیماریزایی مشابه آبله داشت، اعتقاد بر این است که میزان مرگ و میر آن کمتر از ۱٪ در مقایسه با آبله ۳۰٪ است. مانند واریولای ماژور، واریولای مینور از طریق استنشاق ویروس در هوا پخش می‌شود که می‌تواند از طریق تماس چهره به چهره یا از طریق فومیت‌ها رخ دهد. عفونت با ویروس واریولای مینور ایمنی را در برابر ویروس خطرناکتر واریولای ماژور ایجاد کرد.
آپرسوریوم یک سلول تخصصی است که در بسیاری از قارچ های بیماریزای گیاهی معمول است و برای آلوده کردن گیاهان میزبان مورد استفاده قرار می گیرد.
گاه علائم به دنبال استنشاق پاک کننده‌های کلردار نیز به وجود می‌آیند. رینیت آلرژیک در اثر مصرف شیر گاو در نوزادان نیز دیده شده‌است. حمله آسم در بیماران مبتلا به این بیماری ۴ برابر بیشتر است. در مراحل پیشرفته بیماری ممکن است پولیپ بینی ایجاد شود. رینیت آلرژیک در نوزادان و شیرخواران نیز دیده می‌شود. افتراق آن با سرماخوردگی ساده در درازای مدت بیماری (سرماخوردگی کمتر از یک هفته طول می‌کشد)، عامل بیماریزا، مسری نبودن و عود آن است. (تشخیص بر اساس شرح حال است).
اگر چه آگروباکتریوم به طور کلی به عنوان یک عفونت گیاهی محسوب می‌شود، اما می‌تواند مسئول عفونت‌های فرصت طلب در انسان نیز باشد. این عفونت زمانی در انسان ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی ضعیف باشد. این باکتری به عنوان یک عامل بیماریزای مهم در افراد سالم گزارش نشده‌است.
انتقال انسان به انسان معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی با مایعات ترشحی شخص آلوده (مثلاً قطرات سرفه) در تماس باشد. بسته به بیماریزایی ویروس، سرفه، عطسه و دست دادن می‌تواند سبب انتقال شود. تماس با لوازم و اشیایی که شخص آلوده لمس کرده‌است نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.