بیلیون

معنی کلمه بیلیون در لغت نامه دهخدا

بیلیون. [ لیُن ْ ] ( فرانسوی ، عدد، اِ ) در بعضی ممالک ( از جمله ایران ، امریکا وتا چندی پیش در فرانسه ) مترادف میلیارد یعنی هزارمیلیون ، و در بعضی دیگر ( از جمله انگلستان ، آلمان و فعلاً در فرانسه ) بمعنی یک میلیون میلیون میباشد، در فارسی نیز می نویسند: بیلین. ( از دائرة المعارف فارسی ).

معنی کلمه بیلیون در فرهنگ معین

[ فر. ] ( اِ. ) عددی معادل هزارمیلیون .

معنی کلمه بیلیون در فرهنگ عمید

عددی معادل ۱۰۹، میلیارد.

معنی کلمه بیلیون در فرهنگ فارسی

عددی معادل هزار میلیون .

معنی کلمه بیلیون در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:میلیارد

معنی کلمه بیلیون در ویکی واژه

عددی معادل هزارمیلیون.

جملاتی از کاربرد کلمه بیلیون

دانشمندان آلما تصاویری با جزییات از ستاره‌ها و سیارات در حال تولد در گاز ابرهای نزدیک منظومه شمسی ما تهیه خواهند کرد. آلما همچنین فاصله شکل گرفتن کهکشان را در نتیجه مشاهده لبه گیتی را پیدا خواهد کرد، ما آن‌ها را که تقریباً مربوط به ۱۰ بیلیون سال گذشته‌اند را می‌بینیم. آلما پنجره بر روی خاستگاه نجومی فراهم آورده که فضا و زمان را احاطه کرده‌است، و ثروتی از فرصت‌های وابسته به علم جدید برای منجمان تأمین می‌کند.
در ساعت ۰۴:۳۶ صبح روز ۲۵ اوت ۲۰۱۸ آتش‌سوزی در آشپزخانه بار کارائوکه در طبقه دوم هتل بیلیونگ هات اسپرینگ اتفاق افتاد. بسیاری از مهمانان، اغلب گردشگران چینی که برای شرکت در ماراتن بین‌المللی ۲۰۱۸ هاربین در شهر مانده بودند در این هتل در خواب بودند. آتش را بیش از ۴۰۰ متر مربع (۴۳۰۰ فوت مربع) در طبقات دوم تا چهارم و سالن اصلی در طبقه اول گسترش یافت. دود آتش‌سوزی در آشپزخانه، بار کارائوکه، راه پله‌ها و از طریق سیستم‌های تهویه هوا به راهروها گسترش یافت. در ساعت ۰۷:۵۰ آتش‌سوزی مهار شد و مقامات آتش‌نشانی ۱۸ کشته را در داخل مجتمع کشف کردند و یکی نفر نیز در بیمارستان کشته شد.
فرود بشر بر روی ماه تا پایان دهه ۶۰ میلادی نیازمند انفجاری ناگهانی از خلاقیت در تکنولوژی و بزرگترین تعهد مالی (حدود ۲۴ بیلیون دلار) بود. در نقطه اوج این برنامه فضایی، چیزی بیش از ۴۰۰ هزار نفر برای ناسا کار به خدمت گرفته شدند و ۲۰ هزار دانشگاه و گروه صنعتی نیز از برنامه پشتیبانی کردند.
کاترون دیز است و سان و میل و میلیون آنگهی هست بیلیون و ترلیون کاترلیون بی سخن
فیزیکدان مشهور انگلیسی، لرد کلوین، سعی کرد این تضادهای ظاهری موجود در عالم فیزیک را چنین حل کند که به اتر جهانی خواصی شبیه به خواص چسب و لاک منسوب سازد. این مواد دارای خاصیتی به نام «خاصیت کشسانی هستند. در حالی که همچون شیشه بر اثر یک نیروی قوی می‌شکنند، بر اثر نیروهای ضعیف‌تر (مثل وزن خودشان) که مدت طولانی بر آن‌ها وارد می‌شود، همچون مایعات روان می‌شوند. کلوین چنین استدلال کرد که در مورد امواج نورانی، که در آن مورد نیرو جهت خود را یک میلیون بیلیون بار در هر ثانیه تغییر می‌دهد، اتر جهانی می‌تواند همچون ماده کشسان سخت‌پایی رفتار کند در حالی که در مورد حرکات خیلی کندتر از مردم، پرندگان، سیارات یا ستارگان ممکن است تقریباً بدون هیچ مقاومتی تسلیم شود.
دولت چاد آن زمان به رهبری حسین حبری کمک‌های مالی فراوانی از آمریکا و فرانسه دریافت می‌کرد. این کمک‌ها منجر به پیروزی چاد در جنگ تویوتا به سال ۱۹۸۷ میلادی شد. بر پایه منابع دولت آمریکا، لیبی در این جنگ بیش از ۱۰ درصد ارتش خود را از دست داد. بیش از ۷۵۰۰ نفر از ارتش لیبی کشته و ۱٫۵ بیلیون دلار به تجهیزات نظامی آن کشور خسارت وارد شد. که البته در مقابل چاد نیز ۱۰۰۰ نیروی ارتشی خود را از دست داد.