بیلچه

بیلچه

معنی کلمه بیلچه در لغت نامه دهخدا

بیلچه. [ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) بیل خرد کوتاه دسته. بیل با دسته ای کوتاه که بنایان بکار دارند. ( یادداشت مؤلف ). کلند خرد. ( آنندراج ). بیل کوچک. ( ناظم الاطباء ). || استام. خاک انداز. مجرفه. مقحاة. مسحاة. خیسه. چمچه. کمچه. ( یادداشت مؤلف ). || آلتی وجین را. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه بیلچه در فرهنگ عمید

بیل کوچک، کفچۀ دسته دار که باغبانان در جابه جا کردن بوته های کوچک گل به کار می برند.

معنی کلمه بیلچه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - بیل کوچک . ۲ - کفچ. دسته دار که در جابجا ساختن گلهای باغچه ها بکار برند .

معنی کلمه بیلچه در دانشنامه عمومی

بیلچه ( به انگلیسی: hand trowel ) بیل کوچکی است که دسته ای کوتاه دارد. از بیلچه در باغبانی برای کندن زمین، ایجاد حفره و برداشتن خاک، وجین کردن، افزودن کود، انتقال و کاشت گل و گیاهان در خانه و مقیاسهای کوچک باغ یا باغچه استفاده می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه بیلچه

انجام این آزمایش به این صورت است که ابتدا مخروط اسلامپ بر روی سینی مربوطه و در محل خود مستقر می‌شود. سپس با یک بیلچهٔ دستی اقدام به پرکردن مخروط می‌شود. این عمل در سه مرحله و هر مرحله با ۲۵ بار کوبش بتن (جهت فشرده‌سازی) انجام می‌شود. پس از اتمام سه مرحلهٔ فوق و پرشدن مخروط، با یک خط‌کش فلزی یا هر نوع وسیله ممکن، سطح بتن را صاف کرده تا با لبهٔ قاعده بالایی در یک تراز قرار گیرد. سپس مخروط را در عرض سه ثانیه بالا می‌آوریم. پس از برداشت مخروط بتن مقداری افت خواهد کرد، به وسیله خط‌کش این مقدار افت را اندازه می‌گیریم، عدد به دست آمده همان مقدار اسلامپ بتن است که معمولاً به سانتی‌متر بیان می‌شود.