بگو مگو

معنی کلمه بگو مگو در لغت نامه دهخدا

بگومگو. [ ب ِ م َ ] ( اِمص مرکب ) از اتباع است. جدال لفظی. جر و بحث.مجادله لفظی.گفت و شنود. مجادله. مشاجره. محاجه.

معنی کلمه بگو مگو در فرهنگ معین

(بُ مَ ) (اِمص . ) گفتگوی همراه با خشم ، جر و بحث .

معنی کلمه بگو مگو در فرهنگ فارسی

( اسم ) گفتگو جر و بحث .

معنی کلمه بگو مگو در ویکی واژه

battibecco

جملاتی از کاربرد کلمه بگو مگو

علیرضا خمسه کارگردان نمایش «بگو مگو» به ایسنا اعلام کرد که متن این تئاتر برداشتی آزاد از نمایشنامه اوژن یونسکو است و این نمایش کمدی با بازی علیرضاخمسه و احسان کرمی تور جهانی خود را از تاریخ دوم دسامبر (یازده آذر) با اجرا در اوکلاهومای ایالات محتده آغاز کرد. این نمایش در شهرهای سن خوزه، واشینگتن، سن دیگو، شیگاگو، نیویورک و چند شهر دیگر آمریکا به روی صحنه رفت.
پسرعمه زا شخصیتی شر و شیطان و سر به هواست که می‌تواند مابازاهای بیرونی هم داشته باشد. او با آداب و سنت‌های شهری آشنایی ندارد و حرف‌های خود را رک و بدون هیچ ملاحظه‌ای می‌گوید و به همین خاطر ممکن است بی‌ادب به نظر برسد. پسر عمه زا در ابتدا به زبان فارسی مسلط نبود و مجری صحبت‌های وی را متوجه نمی‌شد اما به مرور بهتر شد. او به شکل خاص با دختر همسایه لج است، و گاه بعد از بگو مگو از او می‌پرسد که چرا هیچوقت در خانه خودشان نیست.
طباطبایی به نقل از ابن جریر گزارش می‌کند که پس از نزول آیه در رویداد مباهله محمد با مسیحیان نجران، فردای آنروز پیامبر اسلام دستور داد تا علی، فاطمه و حسنین را خبر نماید تا جمع شوند و از یهود دعوت کرد تا آنان نیز برای مباهله آماده شوند اما آنان از این اقدام سر باز زدند. طباطبایی بر طبق همین روایت معتقد است که آیه در مفهومی عام نازل شده‌است و تنها در خصوص مباهله با نجرانیان نازل نشده‌است؛ بر این اساس «فمن حاجک فیه» به کلمه حق برخواهد گشت و معنای جمله چنین خواهد بود: «پس هر کس که بر سر حق باتو بگو مگو کرد به او بگو…»
نمایش «بگو مگو» در ادامه در کانادا و چند کشور اروپایی به اجرای خود ادامه داد و در پایان با اجرا در تهران و چند شهر دیگر کشورمان به اجرای خود خاتمه داد.