بویین

معنی کلمه بویین در ویکی واژه

به معنی چشمه‌های مقدس متعلق به آناهیتا و نام شهری در استان قزوین. بویین یا بوئین به معنی قد و قامت. بوی ئین زهرا: قد و قامت زهرا.

جملاتی از کاربرد کلمه بویین

پس از پایان پروازهای نظامی و بازنشستگی از خدمت در ارتش، با کسب گواهینامه‌های خلبانی تجاری، با هواپیماهای توپولف ۱۵۴، بویینگ ۷۲۷ و ایرباس ۳۱۰ پروازهای خود را ادامه داده‌است.
وازروستای ابراهیم‌آباد می‌توان بعنوان دارالاقوام نام برد؛ لذا فامیلی اینانلو و چارخلی (چرخلو) از فامیلی‌های شاهسونان منطقه بویین زهرادرپیشوند وپسوند ساکنین فعلی ابراهیم‌آباد بیشتر به چشم می‌خورد.
بقعه پیر مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان بویین زهرا، بخش دشتابی، روستای آقا بابا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۸۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
ولی در دهه‌های اخیر از اوایل قرن سیزدهم خورشیدی به علت مهاجرت‌های گسترده به تهران وبویین زهرا و مهاجرت‌های معکوس از روستاهای اطراف بویژه ازروستای قشلاق چرخلو به روستای ابراهیم‌آباد ترکیب جمعیتی آن ترک وتات می‌باشد.
زبان و فرهنگ این روستا، در مجموع همانند دیگر روستاهای واقع در شمال و شرق بویین و میاندشت، زیرمجموعه گویش و فرهنگ بختیاری چهارلنگ است. از جمله طوایف اصیل این روستا می‌توان به طایفه لک از (طایفهٔ لک متشکل از فامیل های سلطانی،سروش،یزدانی، بادپیما، همتی، پریوش و پرستار است که همه آن ها با سایر لک های فریدن و دهستان های پرسشت و بربرود از یک ریشه بوده و 300 سال پیش از پاچه لک به فریدن مهاجرت کرده اند ) اشاره نمود و هم چنین فامیل های دیگری همچون حیدری، جوانبخت، رحیمی،دویستی، کیخایی، ابراهیمی، عباسی و… در این روستا ساکن هستند.اقوام اصلی این روستا بختیاری، می‌باشد و مردم این منطقه بسیاری از سنت‌های فرهنگی بختیاری همچون رسومات محلی، ضرب‌المثل‌ها، موسیقی و رقص محلی بختیاری را حفظ کرده‌اند.
شایعه طلا بودن توالت فرنگی و دستگیره‌ها و شیرهای آب در هواپیمای شخصی شاه بویینگ ۷۰۷ شاهین در اسفند ۵۷