بهیه

معنی کلمه بهیه در لغت نامه دهخدا

( بهیة ) بهیة. [ ب َ هی ی َ ] ( ع ص ) تأنیث بهی. ( آنندراج ). مؤنث بهی ، یقال امراءة بهیة. ( ناظم الاطباء ). || روشن و تابان. ( آنندراج ) ( غیاث ). || لقبی است که در وزارت خارجه به دولت روس میدادند: دولت بهیه روس ، مانند سنیه برای دولت انگلیس. ( یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه بهیه در فرهنگ معین

(بِ یَّ ) [ ع . بهیّة ] (ص . ) ۱ - روشن ، تابان . ۲ - نیکو، زیبا.

معنی کلمه بهیه در فرهنگ عمید

تابان، درخشان.

معنی کلمه بهیه در فرهنگ فارسی

نیکو، زیبا، روشن وتابان
( صفت ) موئ نث بهی
تانیث بهی ٠ مونث بهی ٠ یقال امراه بهیه ٠ یا روشن و تابان ٠ یا لقبی است که در وزارت خارجه به دولت روس میدادند ٠

معنی کلمه بهیه در فرهنگ اسم ها

اسم: بهیه (دختر) (عربی) (تلفظ: behiye) (فارسی: بِهيه) (انگلیسی: behiye)
معنی: تابان، نیکو، زیبا، روشن، فاخر، شکوه مند

معنی کلمه بهیه در ویکی واژه

بهیّة
روشن، تابان.
نیکو، زیبا.

جملاتی از کاربرد کلمه بهیه

لهذا اولاً: برای تهیة مقدمات عذرخواهی و پاس شوکت و احترام آن برادر گرامی، فرزند ارجمند خود خسرو میرزا بپای تخت دولت بهیه روسیه فرستاد حقیقت ناگاهی این حادثه و ناآگاهی امنای این دولت را در تلونامه صادقانه مرقوم و معلوم داشتیم.
احمد نیهاد در ۵ ژوئیه ۱۸۸۳ در کاخ چراغان به دنیا آمد. پدرش شاهزاده محمد صلاح الدین پسر سلطان مراد پنجم و رفتاردل خانم بود، و مادرش نازک‌ناز خانم نام داشت. او یک خواهر به نام بهیه سلطان داشت که دو سال از او بزرگتر بود. احمد نیهاد تمام دوران کودکی و اوایل بزرگسالی خود را در قصر چراغان گذراند. این کاخ به عنوان یک اقامتگاه اجباری برای پدربزرگش سلطان مراد بود که در سال ۱۸۷۶ از سلطنت خلع، و برادرش سلطان عبدالحمید دوم، جایگزین شده وی شده بود. محدودیت‌های اعمال شده بر سلطان سابق شامل تمام خانواده او شد و تا زمان مرگ او در سال ۱۹۰۴ پابرجا بود. وی در سال ۱۸۹۱ همراه با شاهزاده محمد عبدالقادر، شاهزاده احمد نوری و شاهزاده محمد برهان الدین، پسران سلطان عبدالحمید ختنه شد.
آن نفس بهیهمی، که گرفتار علف بود او را چو خران سر به چرا کردم و رفتم
ای دوستان من شما چشمه‌های بیان منید و در هر چشمه قطره ای از کوثر معانی رحمانی چکیده ببازوی یقین چشمه‌ها را از خاشاک ظنون و اوهام پاک کنید تا از شما خود در امثال این مسائل مسئوله جوابهای محکمه متقنه ظاهر شود در این ظهور اعظم باید کل بعلوم و حکم ظاهر شوید چه که کل بریه بل کل اشیا از هبوب لواقح الهیه در این ایام لا شبهیه علی قدرها حامل فیوضات ربانیه شده‌اند در غیاهب کلمات منزله جواب مسائل مذکوره و مستوره مکنونه نازل انشآء الله ببصر الهی در کلماتش نظر فرمائید لتعرف ما اردت
این دفتر آلوده بمی رنگ کن امشب گو سبحه و سجاده بهیهات ب رارید
از آن طرف مراتب فدویت و رقیت معنوی آن عالیجاه بسی ظاهرتر از اعیان صوریه بر خاطر عاطر عیان است و اثبات آن مستغنی از برهان. الطاف بهیه را درباره خود فوق الغایه و اعطاف علیه را نسبت بخویش باعلی النهایه دانسته، مدعوات و مدعیات را عرض و انجاحش بر همت عنایت فرض دارند.
سوزان استایلزمنک و ارویند شارما از آسیه‌خانم، دخترش بهیه‌خانم و طاهره قرةالعین به عنوان «سه زن مهم در آیین بهائی» یاد کرده‌اند.
میرزا احمد دشتی پس از سفر به ایران و اقامت در شهر قم، چندین سال عمر خویش را صرف نگارش کتابی در شرح روضه البهیه اثر شهید ثانی نمود که شرحی بر لمعه می‌باشد. اثر گرانسنگ میرزا احمد دشتی نجفی با عنوان «شرح الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه» کتابی است که اکنون در پنج جلد چاپ و منتشر شده‌است و با نهایت دقت و تأمل، غوامض و ابهامات کتاب شهید ثانی را با قلمی عمیق و علمی مکشوف نموده است.
مشید المملکه البهیه و نائب السلطنه العلیه
او دو برادر به نام شریف و محمد داشت، شریف دو پسر به نام محمود و محمدعلی و سه دختر به نام بهیه، صفیه و مهری دارد. محمد فقط دو پسر به نام محسن و موسی دارد و دختری ندارد.
همه بار زرین ترنج و بهی میان ترنج و بهیها تهی