بهداروند

معنی کلمه بهداروند در دانشنامه آزاد فارسی

رجوع شود به:بختیاروند

معنی کلمه بهداروند در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بِهْدارْوَنْد، یا بختیاروند، طایفه ای از طوایف لُر بختیاری شاخۀ هفت لنگ است. این طایفۀ بزرگ و مهم بختیاری به بیداروند و بختیاری وند نیز شهرت دارد.
بختیار نام یکی از سران لر بزرگ و نیای بزرگ این طایفه بود که اولاد او طایفۀ بختیاروند را تشکیل دادند. مینورسکی بختیاروندها را از نسل چوپانی دانسته که پاپی نام داشته است. برخی نظر مینورسکی را رد کرده، و بختیاروندها را از نسل حیدرنامی از طایفۀ پاپی لرستان دانسته اند. در تاریخ گزیده به مهاجرت گروهی از طایفه ها، از جمله بختیاری ها از جبل السمّاق شام به لرستان اشاره می شود و سردار اسعد بختیاروند (بهداروند) را از این دسته مهاجران دانسته است.
سازمان طایفگی
بهداروند هم به باب و هم به طایفه ای از ایل بختیاری اطلاق می شود. در تقسیم بندی این طایفه چند رده مشاهده می گردد. دربارۀ این رده ها اقوال مختلفی وجود دارد. برخی باب بهداروند را به ۱۹طایفۀ اصلی و ۳ طایفۀ فرعی به نام های اولک، مال احمدی و سالک تقسیم می کنند. و برخی دیگر بهداروند را به ۳طایفۀ بختیاروند، عالی جمالی، جانکی سردسیر و ۱۹تیره تقسیم کرده اند. خسروی باب بهداروند را متشکل از ۴ طایفۀ مختاروند، بختیاروند (بهداروند)، اسدوند و کائیدوند، و طایفۀ بهداروند آن را شامل ۲۴تیره می داند. سازمان اجتماعی بزرگ طایفۀ بهداروند به یک طایفۀ اصلی بهداروند و ۲۲ تش، و هر تش به چند اولاد تقسیم می شود. (برای آگاهی از چگونگی رده بندی بهداروند، نک : برای سازمان اجتماعی بهداروند، نک : )
پراکندگی جغرافیایی
بهداروندها و طوایف آن در مناطق ییلاقی چهارمحال و قسمتی از منطقۀ بازُفت و مناطق قشلاقی دهستان های سوسن، سرخاب، اندیکا، شیمبار و لالی، و منطقۀ گُتوند و سواحل رود کارون در استان خوزستان پراکنده اند. نواحی ییلاقی و قشلاقی بهداروندها بین شهرستان های ایذه، شوشتر، مسجدسلیمان، فریدون شهر، لنجان، شهر کُرد و فارسان قرار دارند.
جمعیت و معیشت
...

جملاتی از کاربرد کلمه بهداروند

نادر شاه نیز او و برخی از بزرگان بختیاری را به مقام یساولی خود برگزید؛ آنگاه حدود ۳۰۰۰ نفر از بختیاری‌ها را که بیش تر هفت لنگ (دورکی،بهداروند)بودند را به خراسان کوچاند و در منطقه جام سکنی داد.