به چه دلیل

معنی کلمه به چه دلیل در ویکی واژه

به (فارسی) + چه (فارسی) + دلیل (عربی)
چرا، از چه روی، برای چه

جملاتی از کاربرد کلمه به چه دلیل

«به چه دلیل گفتی و از کدام خانه حکم کردی؟»
در تلویزیون و بعد سینما حدود، ۱۵ یا ۱۶ سال پیش [حدود سال ۷۶] و در عین ناآگاهی و این که به چه دلیل ممنوع الکار شدم. مرا متهم کردند که با یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان به نام پی.دی. اف مصاحبه کرده‌ام. از وقتی دیگر آقای احمدی‌نژاد آمد خدا را شکر بحث ممنوع الکاری در سینما کنار گذاشته شد.
و بر عاقل لازم است که اندکی با خود تأمل کند که امثال این امور به چه سبب باعث تشویش و خوف می شوند کسی که در زندگانی او با قوت و قدرت از او نمی ترسیدی بلکه از حرب و مجادله او احتراز نمی کردی چگونه از بدن میت بی حس و حرکت او خوف می کنی؟ و کجا دیده و یا شنیده ای که مرده بر زنده حمله کرده باشد و بر او غالب شده باشد؟ و جنی که در میان علما در وجود آن خلاف است تو به چه دلیل یقین بر وجود او کردی؟ و بعد از آنکه موجود باشد به چه سبب در مقابل تو در می آید خود را به تو می نماید؟ و اگر هم نمود به چه دشمنی و عداوت در صدد ایذاء تو بر می آید؟ و اگر هم در صدد آن برآید به کدام قوت بر تو غالب می گردد؟ آخر نه انسان اشرف ممکنات و اکثر آنها مطیع و منقاد اویند به چه جهت اشرف کاینات با وجود این همه احتمالات از موجودی ضعیف الوجود و ناقص القوه پست فطرت خوف می کند؟ و صاحب این صفت باید که در شبهای تاریک به تنهائی خصوصا در مواضع موحشه صبر کند و خود را به آنجا بیفکند تا به تدریج این خوف از او زایل گردد و خوف مرگ نیز در این نوع و نوع اول است.
پس تو تبدیل به «پادشاه بزرگ» شدی؟ اما چرا هنوز در مورد «برادری» و آمدن به کوهستان صحبت می‌کنید؟ امان؟... به چه دلیل باید تو را «برادر» بنامم؟... آیا آنهایی که با هم آشنا نیستند همدیگر را «برادر» صدا می‌کنند؟ پس چرا باید تو را «برادر» صدا کنم؟ آیا من و شما از یک مادر به دنیا آمده‌ایم؟ چون پدربزرگم و پدرم پادشاه آشور را «برادر» خطاب نمی‌کردند، شما نباید مدام برای من (درباره) آمدن و «کشتی شاه بزرگ» بنویسید. این من را ناخوشایند می‌کند.
در ترجمه فارسی تعدادی از کتاب‌ها و نوشته‌ها، در برخی کتاب‌ها وقتی به نام مازندران برخورد می‌کنیم، با مراجعه به منبع اصلی متوجه می‌شویم، مترجم نام مازندران یا خزر را به‌جای نام کاسپی، طبرستان یا هیرکانی آورده‌است. درحالی که در هزاره دوم پیش از میلاد اصلاً خزرها وجود خارجی نداشتند. وقتی قومی وجود خارجی ندارد، به چه دلیلی کاسپی، خزر نوشته می‌شود؟ این کار سبب گمراهی خواننده می‌شود.
ب ـاگر علت مخالفت با مشروطه، موجب شرعی نداشت، پس به چه دلیل با آن مخالفت کردید؟