بلوطی
معنی کلمه بلوطی در لغت نامه دهخدا

بلوطی

معنی کلمه بلوطی در لغت نامه دهخدا

بلوطی.[ ب َل ْ لو ] ( ص نسبی ) منسوب به بلوط، که درختی است. ( از اللباب فی تهذیب الانساب ). رجوع به بلوط شود. || منسوب به فحص البلوط، که جایگاهی است نزدیک قرطبه از بلاد اندلس. ( اللباب فی تهذیب الانساب ).
بلوطی. [ ب َ ] ( اِ ) نباتی است برگش شبیه به برگ سیر و سیاه لون و بدبو و شاخه های آن مربع و سیاه و پرشاخ و برگش چیزی شبیه به پشم و گلش مدور و زرد و اغبر است. ( از تحفه حکیم مؤمن ).
بلوطی.[ ب َل ْ لو ] ( اِخ ) منذربن سعیدبن عبدالرحمان نفزی قرطبی ، مکنی به ابوالحکم. قاضی القضاة اندلس. او خطیب و شاعر بود و نسبت وی به «فحص البلوط» است. بلوطی بسال 355 هَ. ق. در قرطبه درگذشت. او راست : الابانة عن حقائق اصول ادیانة الانباه علی استنباط الاحکام من کتاب اﷲ الناسخ و المنسوخ. ( از الاعلام زرکلی ج 8 ص 229 بنقل از تاریخ علماء الاندلس و نفخ الطیب و بغیةالملتمس و الکامل ابن اثیر و ازهارالریاض و ارشادالاریب ).

معنی کلمه بلوطی در فرهنگ فارسی

منذر بن سعید بن عبدالله بن عبدالرحمان نفزی قرطبی مکنی به ابوالحکم . قاضی القضاه اندلس . او خطیب و شاعر بود و نسبت وی به (( فحص البلوط ) ) است . بلوطی بسال ۳۵۵ ق . در قرطبه درگذشت . اوراست : الابانه عن حقائق اصول الدیانه الانباه - علی استنباط الاحکام من کتاب الله .

معنی کلمه بلوطی در دانشنامه عمومی

بلوطی یا شاه بلوطی رنگی است، سایه مایل به سرخ متوسط قهوه ای ( در سمت چپ نشان داده می شود ) و نام آن برگرفته از میوۀ درخت شاه بلوط است. نام جایگزین برای این رنگ badious است.
قرمز هندی رنگی مشابه اما جدا و متمایز از شاه بلوطی است. [ نیازمند منبع]
شاه بلوطی نیز یک رنگ مازویی بسیار تیره است که تقریباً قهوه ای به نظر می رسد.
• دارکوب شاه بلوطی
• چرخ ریسوی پشت بلوطی
• کت بونگو

جملاتی از کاربرد کلمه بلوطی

اگر گفته نغز است و دل نغز نه بلوطی بود کاندر آن مغز نه
در این حین، سروان هالی شورت از پلیس زیرزمین اجنه، برای مأموریتی به سطح زمین می‌آید (اجنه سال‌ها پیش به زیر زمین پناه بردند تا از شر اذیت و آزار انسان‌ها در امان باشند و تا آن موقع خود را از آن‌ها پنهان کرده بودند). بعد از این مأموریت معلوم می‌شود که هالی سال هاست که جادویش را نقویت نکرده؛ یکی از قدرت‌های اجنه جادو است که به وسیلهٔ آن شفا می‌دهند، با حیوانات حرف می‌زنند و خود را نامریی می‌کنند. فرمانده جولیوس روت، سریع به او اخطار می‌دهد تا جادویش را بازگرداند. و اجنه برای این کار باید بلوطی را در کنار آب روانی و زیر نور ماه دفن کنند. یکی از جادویی‌ترین محل‌های زمین هم در این داستان، ایرلند است.
اردک سوت‌زن رخ‌سفید، نوکی دراز و قهوه‌ای رنگ با سری بلند و پاهای دراز دارد. صورت و تارک در این اردک به رنگ سفید هستند و سر در انتهای خود سیاه‌رنگ است. پشت و باله آن به رنگ قهوه‌ای تیره و سیاهند و بخش‌های زیرین بدن پرهای دورنگ با چیرگی رنگ سفید دارند. پرهای گردن نیز به رنگ بلوطی هستند.
این پرنده سر و گردن مشکی متمایز به سبز براق دارد که در نور ضعیف، تقریباً کاملاً سیاه به نظر می‌رسد. این اردک بسیار شبیه به اردک بلوطی است و قبلاً با این گونه، یک گونه یکسان در نظر گرفته می‌شد. اردک ساکت بائر با کناره‌های سفیدش هنگام شناور شدن روی آب و اندازه بزرگتر، سر و گردن بلندتر و گردتر از سایر گونه‌ها، با آنها متمایز می‌شود.
اردک سوت‌زن گندم‌گون دارای طول بدنی برابر با ۵۳-۴۸ سانتی‌متر است. نوک آن بلند و قهوه‌ای‌رنگ است. این پرنده سری کشیده، پاهای بلند، تاجی تیره و بال‌هایی به رنگ قهوه‌ای تیره دارد. دم و نوارهای روی بال به رنگ قهوه‌ای بلوطی هستند و الگویی صلیب‌شکل در هنگام پرواز بر دم آن آشکار است.
خاکستر او بنا به وصیت خودش در باغ خانه‌اش در سرو کلرادوی آرژانتین که حالا تبدیل به موزه‌ای شده در سایهٔ بلوطی اروپایی دفن شده‌است.