بلسک

معنی کلمه بلسک در لغت نامه دهخدا

بلسک. [ ب َ ل َ ] ( اِ ) پرستوک باشد و آن را به عربی خطاف گویند. ( برهان ) ( آنندراج ). بِلسِک. ( از ذیل اقرب الموارد ). پرستو. رجوع به پرستو شود.
بلسک. [ ب َ س َ / ب ِ س ِ ] ( ع اِ ) گیاهی است که چون در جامه خلد به دشواری جدا گردد. ( منتهی الارب ). بلسکاء. ( اقرب الموارد ). بَلسَکی. ( منتهی الارب ). و رجوع به بلسکاء و بلسکی شود.
بلسک. [ ب ِ س ِ ]( اِ ) خطاف ، و آن از لغات دخیل است. ( از ذیل اقرب الموارد ). پرستو. پرستوک. بَلَسک. رجوع به بلسک شود.
بلسک. [ ب ِ ل ِ / ب ُ ل ُ ] ( اِ ) سیخ آهنی باشد که یک سر آن را پهن کرده باشند برای نان از تنور جدا کردن. ( برهان ) ( آنندراج ). || سیخ کباب. ( برهان ) ( آنندراج ). چوبی باشد یا سیخ گنده که بدان بریان در تنور آویزند. ( برهان ). و یکی از این دو ( بضم و بکسر ) مصحف است. ( از آنندراج ) :
در تنور ویل بادا دشمنت
از بلسک خینور آویخته.فرخی.آتش در هیزم زدند و غلامان خوانسالار با بلسکها درآمدند. ( تاریخ بیهقی ص 511 ).

معنی کلمه بلسک در فرهنگ معین

(بِ لِ یا بُ لُ ) ( اِ. ) ۱ - سیخ آهنی که یک سر آن پهن باشد برای جدا کردن نان از تنور. ۲ - سیخ کباب .
(بَ لَ ) (اِ. ) = بلشک : پرستو.

معنی کلمه بلسک در فرهنگ عمید

= پرستو
= بلشک

معنی کلمه بلسک در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- سیخ آهنی که یک سر آنرا پهن کرده باشند برای نان از تنور جدا کردن . ۲- سیخ کباب .
خطاف و آن از لغات دخیل است ٠ پرستو ٠ پرستوک ٠

معنی کلمه بلسک در ویکی واژه

بلشک: پرستو.
سیخ آهنی که یک سر آن پهن باشد برای جدا کردن نان از تنور.
سیخ کباب.

جملاتی از کاربرد کلمه بلسک

در دانمارک ابلسکیور را در کریسمس درست می‌کنند و در طول شب از آن مصرف می‌کنند. در ماه دسامبر، آن‌ها همچنین با ابلسکیور شراب نیز مصرف می‌کنند، در اسکاندیناوی‌ها با شراب گرم مصرف می‌کنند. در نروژ وافل‌هایی درست می‌کنند که بسیار شبیه به ابلسکیور است.
خمیر ابلسکیور در روغن ریخته می‌شود بعد از پف کردن به اشکال مختلف در می‌آید (معمولاً گرد). در سنت‌های قدیم درون ابلسکیور تکه‌های سیب یا پوره سیب ریخته می‌شود اما در خانواده‌های امروزی آلمانی کمتر این سنت پیدا می‌شود و به جای سیب در آن از تمشک، توت‌فرنگی، انگورفرنگی سیاه یا مربای تمشک استفاده و در آن کمی شکر قنادی نیز می پاشند.
در تنور ویل بادا دشمنت از بلسک چینور آویخته
ابلسکیور را نیز می‌توان به صورت آماده نیز خرید.
در هنگام آغاز تهاجم نیروهای آلمانی قسمت عمده‌ای از استحکامات پیش‌بینی شده هنوز مهیا نبودند و حتی بعضی واحدها تنها یک روز پیشتر در موقعیت خویش مستقر گشته بودند. در طول نبرد مرزی و به خصوص نبرد مواوا سپاه مودلین توسط ارتش سوم آلمان تا رودهای نارف و باگ پس زده شد که در آنجا با نیروهای کمکی تقویت گشت اما این کمک‌ها نیز نتوانستند کاری از پیش ببرند و در روز ۱۰ سپتامبر سپاه مودلین موقعیت خویش در نزدیکی ورشو را ترک نمود. بعضی از یگان‌ها به سپاه ورشو پیوستند و در دفاع نهایی از پایتخت شرکت داشتند، بعضی دیگر نیز به سمت جنوب شرق و سرپل رومانی عقب نشستند که پس از نبرد توماشوف لوبلسکی مجبور به تسلیم گشتند.
گردناسیخ تباهه وز تنور آمد بلسک هست بلگن منجنیق و تیره و تاریک رخش
ابلسکیور به صورت تنوری کردن در قالبی مخصوص که دارای چند دندانه نیم کره است درست می‌شود. این قالب مخصوص استفاده در گاز و اجاق‌های الکتریکی است. این قالب معمولاً از چدن ساخته می‌شود زیرا چدن دما را به خوبی انتقال می‌دهد. نسخه‌های سنتی آن از مس درست می‌شود اما در درجه اول جنبه تزئینی دارد.