بطریر

معنی کلمه بطریر در لغت نامه دهخدا

بطریر. [ ب ِ ] ( ع ص ) بی شرم زبان دراز منهمک در گمراهی. مؤنث : بطریرة. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). و رجوع به بطریرة شود.
بطریر. [ ب َ ] ( اِخ ) قصری نزدیک مرسیه . ( دمشقی ).

معنی کلمه بطریر در فرهنگ معین

(بِ ) [ ع . ] (ص . ) مردم بی شرم زبان دراز منهمک در گمراهی .

معنی کلمه بطریر در ویکی واژه

مردم بی شرم زبان دراز منهمک در گمراهی.

جملاتی از کاربرد کلمه بطریر

احمدعزت عابد در دمشق متولد شد و در آنجا نیز مشغول تحصیل علم شد. وی تحصیلات خود را در دو مدرسه در بیروت با نام‌های الآباءاللعازرین و البطریرکیة گذراند. وی با زبان‌شناس مشهور ناصیف الیازجی آشنا شد و در محضر وی به فراگرفتن منطق و بلاغت پرداخت. دیگر استادهای وی شیخ احمد عابدین، عبدالرحمن الاسنوی و احمدالشطی بود.
از سده ۴ م در اران مسیحیت به عنوان دین رسمی پذیرفته شد. از مآخذ چنین برمی‌آید که گریگور روشنگر و فرزند وردان، جاثلیق ارمنی اسقف آن سرزمین را عهده‌دار گردید و برای از میان بردن بقایای بت‌پرستی کوشش بسیار کرد. چور در آغاز اسقف‌نشین اران بود ولی در دومین سال پادشاهی خسرو انوشیروان مقر بطریرک از چور به پرتو تختگاه جدید اران انتقال یافت.
آنتون بولاد (به عربی: أنطون بولاد) (؟ - ۱۸۷۱م) کشیش و تاریخ‌نگار سوری در سدهٔ نوزدهم میلادی بود. در اواخر سدهٔ هجدهم میلادی در دمشق زاده شد و در بیروت درگذشت. راشد سوریة، خلاصة تاریخ البطریرکیة الأنطاکیه و اتحاد أبنائها مع الکنیسة الرومانیة آثار برجستهٔ اوست.