بسامد بالا
معنی کلمه بسامد بالا در فرهنگستان زبان و ادب

بسامد بالا

معنی کلمه بسامد بالا در فرهنگستان زبان و ادب

{high frequency, HF} [مهندسی مخابرات] محدودۀ بسامدی بین 3 تا 30 مگاهرتز

معنی کلمه بسامد بالا در دانشنامه عمومی

HF یا فرکانس بالا ( به انگلیسی: HF، High Frequency ) نماد اتحادیه بین المللی مخابرات، برای امواج الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی بین ۳ تا ۳۰ مگاهرتز است. عنوان معادل برای این محدوده از طول موج امواج دکامتریک است.

معنی کلمه بسامد بالا در ویکی واژه

محدودۀ بسامدی بین 3 تا 30 مگاهرتز.

جملاتی از کاربرد کلمه بسامد بالا

شیدا محمدی، شاعر، غزل‌های ابتدایی بکتاش را نشان‌گر تسلط او بر اوزان عروضی و شعر کلاسیک می‌داند. مظاهر شهامت، شاعر، نیز زبان امروزین و بسامد بالای به‌کارگیری صفت و موصوف‌های نامأنوس را از ویژگی‌های آثار آزاد او در مجموعهٔ مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند ذکر کرده است. شهرنوش پارسی‌پور، نویسنده و منتقد، این دو مجموعه را تحت‌تأثیر اشعار بیژن نجدی می‌داند و مواردی مانند جان‌بخشی به اشیا و توجه به عرفان ذن را شاهدی بر این استقبال ذکر می‌کند؛ هرچند آن را تقلید نمی‌داند.
وقتی که ماده‌ای جامد تحت تنش می‌باشد، عیوب موجود در آن باعث ایجاد امواج صوتی با بسامد بالا می‌گردند. این امواج در ماده منتشر شده و می‌توان توسط حسگرهای خاصی آن‌ها را دریافت کرد و با تجزیه و تحلیل این امواج می‌توان نوع عیب، مکان و شدت آن را تعیین نمود. تست نشرآوایی (آکوستیک امیشن) یک روش نوین در زمینه تستهای غیر مخرب است.
آنتن شاخه‌ای جهت دریافت امواج الکترومغناطیسی با بسامد بالا استفاده می‌شود. کاربردهای آن دریافت اطلاعات صدا و تصویر (تلویزیونی) و در نوعی از رادار‌های نظامی برای رؤیت اجسام متحرک و به عنوان تقویت کننده‌های آنتن موبایل است.
دو ناظر را روی یک موشکِ در حالِ شتاب‌گیری در نظر بگیرید. روی این موشک، یک جهتِ بالا و یک جهتِ پایین به صورت طبیعی تعریف می‌شود. جهت بالا جهتی است که موشک در آن جهت در حال شتاب‌گیری است. حال فرض کنید که یکی از ناظرها بالاتر از دیگری ایستاده‌است. وقتی ناظر پایینی یک سیگنال نوری برای ناظر بالایی می‌فرستد، شتاب چارچوب مرجع موجب روی دادن پدیدهٔ انتقال به سرخ برای نور می‌شود، که از نسبیت خاص قابل محاسبه است، و این ناظر، بسامد را کمتر از مقدار اندازه‌گیری شده با فرستنده اندازه می‌گیرد. به‌عکس، اگر ناظرِ بالایی سیگنالی برای پایینی بفرستد، انتقال‌به‌آبی روی خواهد داد و گیرنده بسامد بالاتری را اندازه خواهد گرفت.