برگذاری

معنی کلمه برگذاری در لغت نامه دهخدا

برگذاری. [ ب َ گ ُ ] ( حامص مرکب ) برگذاردن. ترتیب دادن. همه اطراف و جوانب کاری را صورت تحقق بخشیدن. به تهیه ٔلوازم اسباب کاری از هر جهت قیام کردن : برگذاری مراسم حج. برگذاری مراسم جشن. و رجوع به برگزاری شود.

معنی کلمه برگذاری در فرهنگ فارسی

بر گذاردن ترتیب دادن .

جملاتی از کاربرد کلمه برگذاری

همی بینیم کایدر برگذاریم و لیکن دیده را باور نداریم
به حق خدمت برهانی و ارادت او که شغل بنده بدین هفته برگذاری زود
جهد آن کن که از این کان جهان جان را برگذاری به خرد زین فلک گردان
در این دوره کوین ترودو از مبالغ حق عضویت اعضای این گروه درآمد بسیار زیادی کسب کرد اما این درآمد بیشتر صرف پیشبرد شبکه جهانی اطلاعات و برگذاری سمینارها و تورهای تفریحی با کشتی‌های کروز شد. (شبکه جهانی اطلاعات فعال بوده و سمینارهای مناسبی را در سراسر جهان برگزار می‌کند) در همین سال کوین ترودو یک رادیو اینترنتی را نیز ایجاد کرد و از طریق آن تعدادی پادکست صوتی ضبط و برای اعضای شبکه جهانی اطلاعات و عموم مردم ارسال کرد. این پادکست‌های صوتی با زمانی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به صورت سریع و خلاصه اسرار کسب ثروت، قانون جذب و تجارت موفق را برای شما فاش می‌کنند.
ز بهر آنکه دنیا کشت زاریست گیاهی رسته اینجا برگذاریست
در اینجا بود که هکتور فرمانده سپاه تروا معشوق آشیل، پاتروکلوس را می‌کشد و به دلیل شباهت زیادی که بین آشیل و پاتروکلوس بود، هکتور گمان کرد با آشیل مبارزه کرده و او را کشته است. همین مسئله باعث شد آشیل به انتقام جویی برخیزد و هکتور را کشته، و سپاه تروا را شکست دهد. آشیل به جسد هکتور بی‌احترامی کرد و او را به ارابهٔ خود بست و جلوی دیوارهای تروا کشاند، و همچنین از پس دادن جنازه هکتور به پدرش امتناع ورزید و به آن‌ها اجازه برگذاری مراسم تشییع جنازه را نداد.
کسی را که یک ذرّه در سایه گیری زخورشید تابان سرش برگذاری
برخی از آثار اتو پینه در اسفند ۱۳۹۳ در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شد. برخی از آثار اتوپینه الهام گرفته از معماری ایرانی بود. اتوپینه علاقه‌مند به برگذاری آثارش در تهران بود ولی هفت ماه قبل از رونمایی آثارش در تهران، درگذشت.
در دانشگاه ها، دانشجویان حقوق، سه واحد در خصوص آئین دادرسی مدنی را طی می‌کنند. در این دروس با نکات کلیدی در خصوص صلاحیت های ذاتی و محلی، تشکل های قضائی و رویه برگذاری جلسات دادگاه آشنا می‌شوند. لیکن علم تئوریک برای اینکه بتوانند دفاع جامع ای از موکل خود داشته باشند کفایت نمی‌کند فلذا اکثریت وکلا در دوران کارآموزی نکات حساس آئین دادرسی مدنی را می‌آموزند.
در حدیثی که به پیامبر اسلام نسبت داده شده است گفته شده که وی پس از دریافت هدایای نوروزی، نوروز را بعنوان روز نو شدن و مراسم آن را همچون «پاشیدن آب به یک دیگر» بعنوان نمادی از بارش باران، مبارک خوانده است. هرچند این سخن به دور از واقعیت است چرا که ایشان فرموده‌اند: «من تشبه بقوم فهو منهم». و این منعی است برای برگذاری اعیاد غیراسلامی یا شبیه‌گردیدن به غیر مسلمانان.
گر ز پیری زانو از سر برگذاری چون ملخ زیر خاک و خشت باشد همچو مورانت مکان
گرد شکران طبع کم گرد کان شهوت نیز برگذاریست
شمشیر جنگیانت در خون شده مغرق چونانکه برگذاری بیجاده را به مینا
من آن خاکسارم، که گر برگذاری بیفتم، کسم رایگان برنگیرد