برون‌ریز

معنی کلمه برون‌ریز در فرهنگستان زبان و ادب

{exocrine} [علوم پایۀ پزشکی، علوم تشریحی، علوم دارویی] ویژگی دسته ای از غدد ترشحی که در آنها مادۀ ترشحی از راه مجرا به بیرون راه می یابد

معنی کلمه برون‌ریز در ویکی واژه

ویژگی دسته‌ای از غدد ترشحی که در آنها مادۀ ترشحی از راه مجرا به بیرون راه می‌یابد.

جملاتی از کاربرد کلمه برون‌ریز

یکی از جاهایی که منی در آن ساخته می‌شود، غدهٔ وزیکولی است. این غده در لگن خاصره قرار دارد. تولید اسپرماتوزوم (منی) توقفی ندارد. ولی در عضو کوچک بالای هر بیضه و مجاری اسپرم (اپیدیدیم) جمع می‌شود و ممکن است تا ماه‌ها همان‌جا بماند بدون آنکه قدرت باروری خود را کاملاً از دست بدهد و تنها با انجام سکس، خودارضایی یا گسیل شبانه (در خواب) به بیرون از بدن ریخته می‌شوند. فرایند جنسی که به بیرون ریخته شدن منی از بدن منتهی می‌شود برون‌ریزش گویند و منی در این فرایند با سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت از بدن مرد بیرون ریخته می‌شود.
آرنال و چاتو همزمان از ۷۰۰۰ سال پیش فعال بودند تا آنکه چاتو در حدود ۳۵۰۰ سال پیش از فعالیت ایستاد. فوران‌های انفجاری عظیم و متناوب در فواصل صدها سال و دوره‌هایی از برون‌ریزی گدازه که مخروط آتشفشان را می‌پوشاند از مشخصه‌های آرنال در طول دورهٔ رشدش بود.
لوزالمعده، غده‌ای هم درون‌ریز و هم برون‌ریز است. هورمون‌های غدد درون‌ریز ترشح‌شده به دستگاه گردش خون مانند انسولین و گلوکاگون، کنترل متابولیسم گلوکز را انجام می‌دهند. ترشحات برون‌ریز لوزالمعده هم به دستگاه گوارش وارد می‌شوند.