بررسی میدانی

معنی کلمه بررسی میدانی در فرهنگستان زبان و ادب

{field survey} [باستان شناسی] کشف و نقشه برداری و تمامی پژوهش های غیرتخریبی بقایای باستانی در هر محوطه

معنی کلمه بررسی میدانی در دانشنامه آزاد فارسی

بررسی میدانی (field survey)
بررسی سطح زمین برای یافتن بقایای باستان شناختی، بدون توسّل به حفاری. بررسی ها را می توان بی هیچ نظم و قاعده ای انجام داد: پیاده پیمایی میدان در حوزه هایی صورت می پذیرد که گمان می رود حاوی آثار باستان شناختی باشند و موقعیت مکانی هر نوع یافته ای با نقشه و نمودار نشان داده می شود؛ یا این بررسی با نظم و قاعده صورت می گیرد: حوزه به شبکه ای تقسیم و نمونه ای از بخش های آن با پای پیاده پیموده می شود، به این ترتیب نمونه های جزئی بیشتر نمایشگر کل اند و بررسی به صورت دقیق تری درمی آید.

معنی کلمه بررسی میدانی در ویکی واژه

کشف و نقشه‌برداری و تمامی پژوهش‌های غیرتخریبی بقایای باستانی در هر محوطه.

جملاتی از کاربرد کلمه بررسی میدانی

دانشگاه کاشان و پایگاه میراث فرهنگی نیاسر نیز هر ساله به دعوت او در مراسم دیدار طلوع خورشید شرکت می‌کنند. در صورت پذیرش این نظریه، پیدا شدن کاربری تقویمی احتمالی برای این بنا در تضاد با کاربری‌های دیگر مثل بنای یادمانی و آتشکده نیست. چون در معماری ایرانی بسیاری از بناها کاربری چندمنظوره دارند و در ضمن به‌کارگیری واژه چارتاقی تنها ناظر بر ویژگی‌های معماری بنا و نه کاربری آن است. به پیشنهاد و پیگیری او هرساله مراسم دیدار و بررسی میدانی از طلوع خورشید در چارتاقی نیاسر در نخستین روز هر فصل سال در کنار این بنا برگزار می‌شود. به هر حال هنوز ابهاماتی در این مورد وجود دارد و برخی نسبت به این کاربری تردید دارند.
طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه‌گیری شد در اهواز به قرار زیر بود:
طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به‌سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظرسنجی نمونه‌گیری شد در استان کرمانشاه به قرار زیر بود: ۹۲٫۵٪ کُرد، ۴٫۲٪ فارس، ۰٫۷٪ لُر، ۰٫۲٪ عرب، ۰٫۵٪ سایر و ۱٫۹٪ بدون جواب.