برخورد کردن

معنی کلمه برخورد کردن در لغت نامه دهخدا

برخورد کردن. [ ب َ خوَر / خُرْ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) تصادف کردن. ملاقات کردن. رجوع به برخورد و برخوردن شود.

معنی کلمه برخورد کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) بهم رسیدن دو یا چند تن همدیگر را دیدن .

معنی کلمه برخورد کردن در ویکی واژه

incrociare
scontrarsi
ایران
اصابت

جملاتی از کاربرد کلمه برخورد کردن

سیاستمداران در اتریش با تأثیر اخبار جعلی و انتشار آن در رسانه های اجتماعی پس از مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در این کشور برخورد کردند. در دسامبر ۲۰۱۶، دادگاهی در اتریش حکمی را در فیسبوک اروپا صادر کرد و آن را موظف کرد که پست‌های منفی مربوط به رئیس حزب سبز اتریش را حذف کند. این پست ها از یک حساب فیک منتشر می‌شد.
ایران در فوریه ۲۰۱۹، رزمایشی را با عنوان ولایت ۹۷ برگزار کرد که طی آن از موشک جاسک رونمایی نمود. در این رزمایش، زیردریایی غدیر، یک موشک کروز جاسک را به هدفی فرضی شلیک کرد که با موفقیت همراه بود. در روز دوم این رزمایش، موشک‌های قادر و غدیر مورد آزمایش قرار گرفتند و در اقیانوس هند با موفقیت به هدف برخورد کردند.
آجرنوشته عیلامی میانه در سال ۱۳۷۵ خورشیدی در گمانه زنی تپه باستانی اسکندری هفشجان در استان چهارمحال و بختیاری کشف شد. باستان شناسان در گمانه زنی‌های خود در کمال ناباوری به کتیبه‌ای به خط میخی عیلامی برخورد کردند که از سوی یکی از پادشاهان عیلام میانه(هوته لوتش اینشوشیناک) نوشته شده‌است و کشف آن وجود یک زیگورات یا چیزی شبیه به آن را به خوبی در این منطقه نشان می‌دهد. باستان شناسان گمان می‌کنند که در تپه اسکندری هفشجان در چهارمحال و بختیاری سازه معماری عظیمی وجود دارد که ممکن است شبیه زیگورات‌های عیلامیان باشد.
طاق آلپ به شکل کلی از نیس فرانسه در قسمت غرب مدیترانه تا تریسته در دریای آدریاتیک و وین اتریش در ابتدای آبگیر پانونی گسترش پیدا می‌کند. این کوه‌ها طی ده‌ها میلیون سال به دلیل برخورد کردن با صفحات تکتونیکی آفریقا و اوراسیا تشکیل شده است. کوتاه شدن شدید متأثر از این واقعه منجر به بالا آمدن سنگ‌های رسوبی دریایی با رانش و چین خوردگی به سوی قله‌های کوهستانی گسترده مثل مون بلان و ماترهورن شد.
بر اساس گزارشی که رفیعی آن را نقل می‌کند، روزی جمعی از شیعیان وارد مدینه شدند تا پاسخ سوالاتشان را از موسی کاظم دریافت نمایند اما موسی کاظم و فرزندش علی بن موسی الرضا در مدینه حضور نداشتند، به همین جهت فاطمه معصومه نامه‌های حاوی سوالات آنها را دریافت کرد و پاسخ آنها را نوشت و به آنها داد. جماعت شیعه در راه بازگشت از مدینه، با موسی کاظم برخورد کردند و ماجرای دریافت پاسخ از فاطمه معصومه را گزارش کردند. موسی کاظم نامهٔ فاطمه معصومه را طلب کرد و پس از مطالعه و درست یافتن پاسخ‌ها سه مرتبه دربارهٔ او گفت: «پدرش به فدایش».[یادداشت ۲] همچنین در بحارالانوار به نقل از جعفر صادق گزارش شده‌است که:
... کسی که کل ماجرا [کودتای ۴۱۱] را هماهنگ کرد، و راه را برای آن فاجعه آماده کرد، و بیشترین فکر را در این زمینه داشت. آنتیفون یکی از بهترین مردان زمان خود در آتن بود. که با سری پر از تدبیر و زبانی که قادر بود آن‌ها را توصیه کند، با خواست خود در مجلس یا در صحنه عمومی حاضر نمی‌شد و به‌دلیل شهرت به زیرکی، مورد بدبینی بسیاری قرار می‌گرفت. و کسی بود که به بهترین وجه می‌توانست در دادگاه یا در مقابل مجلس به کسانی‌که نظر او را می‌خواستند کمک کند. در واقع، هنگامی که او را به اتهام نگرانی در ایجاد همین دولت محاکمه کردند، و هنگامی که چهارصد نفر سرنگون شدند و مردم به سختی با آن‌ها برخورد کردند، بهترین دفاع را انجام داد؛ که به نظر می‌رسید بهترین دفاع از خود باشد.
زمانی که ساکنان بومی آمریکا، یعنی سرخپوستان، برای نخستین بار با اروپاییان سفیدپوست برخورد کردند، با سه گزینه از سوی آنها روبرو شدند: همگون شدن، تغییر مکان، یا مورد نسل‌کشی قرار گرفتن. اولین گزینه به معنای همگون شدن در فرهنگ حاکم، شهرنشینی، رها کردن سنت‌های قبیله‌ای و جذب شدن در جامعهٔ اروپایی بود. آموزش یا در واقع بازآموزی فرزندان بومیان ابزاری برای همگون‌سازی بود که در قالب مدارس شبانه‌روزی اجرا می‌شد.
اتمسفر یا جو زمین دارای گازها و ذرات مختلف است. وقتی نور خورشید به سمت زمین می‌آید و به اتمسفر زمین می‌رسد با برخورد کردن به این مولکول‌های گاز پراکنده می‌شود. اما پراکندگی این رنگ‌ها به دلیل طول موج‌های گوناگون آنها متفاوت است. چون رنگ آبی در بین رنگ‌ها دارای کوتاهترین طول موج و بیشترین سرعت پراکندگی است بیشتر از بقیه رنگ‌ها پخش می‌شود.
زمانی که او در هوستون بود، اولین بانک ملی شهر اوستین حسابرسی شد و حسابرسان فدرال با چندین مورد اختلاف و ناهم‌خوانی برخورد کردند. آن‌ها تصمیم گرفتند یک کیفرخواستِ فدرال علیه پورتر تنظیم کنند. به این ترتیب، پورتر به اتهام اختلاس در ارتباط با شغل خود در بانک دستگیر شد، اما این اتهام را نپذیرفت.