بدلکار
معنی کلمه بدلکار در فرهنگستان زبان و ادب

بدلکار

معنی کلمه بدلکار در فرهنگستان زبان و ادب

{stunt performer, stunt player, stunt man, stunt woman} [سینما و تلویزیون] فردی با شباهت ظاهری به بازیگر اصلی که در برخی صحنه های فیلم به جای او بازی می کند

معنی کلمه بدلکار در دانشنامه عمومی

بدل کار به شخصی گفته می شود که پیشه اش بدل کاری است و کارهای نمایشی خطرناکی را در فیلم ها و نماهنگ ها به جای هنرپیشه اصلی انجام می دهد. بدل کاری شامل کارهایی مانند پریدن از دیوار، هواپیما و جز اینها، بازی کردن نقش کسی که بدنش در حال سوختن است، نمایش های ورزش رزمی و غیره می شود. پیش از به وجود آمدن جلوه های ویژهٔ رایانه ای راهی بجز استفاده از افراد واقعی برای فیلمبرداری چنین صحنه هایی وجود نداشت.
• درن شهلوی
• مهسا احمدی
• ارشا اقدسی
• جکی چان
• پیمان ابدی
• محسن کلانتری
بدل کار (فیلم). بدل کار ( انگلیسی: The Stunt Man ) فیلمی به کارگردانی ریچارد راش است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به پیتر اوتول، باربارا هرشی، آلکس روکو، آلن گارفیلد و فیل برونس اشاره کرد.

معنی کلمه بدلکار در ویکی واژه

فردی با شباهت ظاهری به بازیگر اصلی که در برخی صحنه‏های فیلم به ‏جای او بازی می‌کند.

جملاتی از کاربرد کلمه بدلکار

مهسا احمدی که فارغ‌التحصیل رشتهٔ تربیت بدنی است از ۵ سالگی ژیمناستیک را شروع کرد و به مدت ۱۱ سال قهرمان ژیمناستیک دختران ایران بود. وی در ۱۷ سالگی به عنوان اولین دختر بدل‌کار ایران در گروه بدلکاران ۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد. مهسا عضو فعال انجمن بدل‌کاران هالیوود است.
تولید این فیلم ابتدا به علت حملات ۱۱ سپتامبر به تعویق افتاد، اما نهایتاً ساخت آن در سال ۲۰۰۶ آغاز گردید. با وجود این‌که ویلیس و وایزمن می‌خواستند تا تصویرسازی رایانه‌ای در این فیلم محدود باشد، ولی در آن از جلوه‌های ویژهٔ گوناگونی برای صحنه‌های درگیری و اکشن استفاده شده‌است. در طول فیلمبرداری، ویلیس و بدلکارش، چندین بار زخمی شدند. سکانس‌هایی از این فیلم به علت خشونت و ناسزاگویی در نسخه‌ای که در سینماها اکران شد، حذف شده بود. این صحنه‌های حذف شده در نسخهٔ خانگی آن، منتشر شد.
از دیگر حواشی فیلم حضور بهناز شفیعی به عنوان مربی آموزشی موتور سواری نیکی کریمی و بدلکار او بود. عدم پرداخت دستمزد وی و ذکر نشدن نام شفیعی به عنوان بدلکار فیلم، موضوعی بود که رسانه‌ای شد. شفیعی مدعی شد که نیکی کریمی دستمزدش را نداده و او را در اینستاگرام بلاک کرده‌است. او همچنین گفت که کریمی از او خواسته بودکه به کسی نگوید که بدلکاری در این فیلم را انجام داده تا همه فکر کنند کریمی خودش موتورسواری کرده‌است. جانشین تهیه‌کننده «آذر» در واکنش صحبت‌های شفیعی در مورد عدم پرداخت دستمزد، اعلام کرد که او تمام پولش را بدون تأخیر دریافت کرده و مدارک آن هم موجود است.
فیلمبرداری اجاره‌نشین‌ها به دلیلی ویژگی‌های خاص اجرایی فیلمنامه برای تخریب یک خانه با امکانات آن زمان سینمای ایران با مشکلات زیادی همراه بود. هرچند این فیلم سینمایی پر از حادثه بود اما از هیچگونه جلوه‌های ویژه‌ای برای گرفتن این سکانس‌ها وجود نداشت. حتی زمانی که تلفن در دستان اکبر عبدی منفجر می‌شود از بدلکار استفاده نشد و خودش این سکانس را بازی کرد. همه سکانس‌هایی که در این فیلم گرفته شده واقعاً اتفاق افتاد و بازیگران بارها در این فیلم صدمه دیدند.