بخش هوایی

معنی کلمه بخش هوایی در فرهنگستان زبان و ادب

{airside} [حمل ونقل هوایی] محدوده ای از فرودگاه که کل یا بخشی از آن تحت نظارت قانونی مقامات امنیتی دولتی است و فقط مسافران و افراد مجاز می توانند به آن وارد شوند

معنی کلمه بخش هوایی در ویکی واژه

محدوده‏ای از فرودگاه که کل یا بخشی از آن تحت نظارت قانونی مقامات امنیتی دولتی است و فقط مسافران و افراد مجاز می‏توانند به آن وارد شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه بخش هوایی

نیروی تدافعی سلطنتی باهاما در حدود ۱٫۶۰۰ مرد و زن را در اختیار دارد که در سه اسکادران سازماندهی شده‌اند: اسکادران کماندو، اسکادران گشت زنی و بخش هوایی. اسکادران گشت زنی این کشور از ۱۱ کشتی تشکیل شده که در آب‌های متعلق به این کشور گشت زنی می‌کنند و دسته هوایی نیز در حال حاضر تنها از سه هواپیما تشکیل شده‌است.
آورو ۵۰۰ موفقیت زودهنگامی را به دست آورد و چهار فروند دیگر از آن به علاوه پنج ورژن تک سرنشینهٔ آن (که آورو ۵۰۲ نامیده شد) سفارش داده شد. نمونه‌های دیگری ساخته شد. شش فروند برای بخش هوایی وزارت دریانوردی بریتانیا که یکی از آنها به دولت پرتغال داده شد. یک فروند هم آورو به عنوان نمونهٔ نمایشگاهی شرکت نگه داشت و یک فروند را هم لارنس هال برای خود خریداری کرد که با آغاز جنگ جهانی اول به وسیلهٔ ادارهٔ جنگ تصرف شد. پیش نمونهٔ نخست در تاریخ ۲۹ ژوئن ۱۹۱۳ در یک سانحه از بین رفت و دانشجوی خلبانی آن کشته شد. اورو ۵۰۰ در خلال سال‌های نخست جنگ به وسیلهٔ نیروهای مسلح بریتانیا بیشتر به عنوان هواپیمای آموزشی به کار گرفته می‌شد.
عالَم از نالهٔ عُشّاق مبادا خالی که خوش‌آهنگ و فرح‌بخش هوایی دارد
در دیاری که گل روی ترا پروردند خوش بهاری و فرح بخش هوایی بودست!