بازیگر اصلی

معنی کلمه بازیگر اصلی در فرهنگستان زبان و ادب

{lead} [سینما و تلویزیون] بازیگری که نقش اصلی نمایش تلویزیونی یا فیلم را بر عهده دارد متـ . بازیگر نقش اول

معنی کلمه بازیگر اصلی در ویکی واژه

بازیگری که نقش اصلی نمایش تلویزیونی یا فیلم را بر عهده دارد

جملاتی از کاربرد کلمه بازیگر اصلی

احمدی‌نژاد در نخستین روز اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در ایران از ادبیاتی استفاده کرد که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت: «در انتخابات چهل میلیون نفر خودشان بازیگر اصلی و تعیین‌کننده اصلی بودند، حالا چهار تا خس و خاشاک این گوشه‌ها یه کاری می‌کنند، بدانید این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنها نخواهد گذاشت.» او همچنین در جلسه ای با انتقاد از مخالفان خود گفته‌است: «قیافه روشنفکری می‌گیرند به اندازه یک بزغاله هم از دنیا فهم و شعور ندارند.» احمدی‌نژاد در سخنرانی خود برای ایرانیان خارج از کشور، در مورد تأثیر فشار کشورهای غربی علیه ایران بر رفتار دولت این کشور گفته بود: «آن ممه را لولو برد.»
در این سریال، باب سگت به عنوان صدای آیندهٔ بازیگر اصلی، تد موزبی (جاش ردنر)، در سال ۲۰۳۰ به پسر و دخترش خاطراتی را یادآوری می‌کند که منجر به ملاقات او با مادرشان (همسر تد) شده‌است، که داستان را از قسمت اول به زمان گذشته برمی‌گرداند و خاطرات را نقل می‌کند. کاراکترهای اصلی دیگر آشنایی با مادر مارشال اریکسن (جیسون سیگل)، رابین شرباتسکی (کوبی اسمالدرز)، بارنی استینسون (نیل پاتریک هریس) و لی‌لی آلدرین (آلیسون هانیگان) می‌باشند.
آمیتاب باچان در ۱۹۰ فیلم به صورت بازیگر اصلی و به صورت افتخاری به ایفای نقش پرداخته است، وی همچنین تهیه‌کننده ۱۷ فیلم سینمایی نیز بوده است.
آژانس امنیت ملی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، در دوره مدیریت دریاسالار بابی ری اینمن و پس از آن، در بحث‌وگفتگوهای مربوط به سیاست‌گذاری عمومی در دیگر اداره‌های دولتی، نقش مشاور غیر مستقیم یا پشت صحنه را داشته است. در دهه ۱۹۹۰ آژانس امنیت ملی، بازیگر اصلی در مبحث صادرات رمزنگاری در ایالات متحده آمریکا بود. در سال ۱۹۹۶ محدویت‌های صادراتی کاهش یافتند اما برداشته نشدند.
حقه‌بازی آمریکایی موفق شد در جوایز اسکار نامزد ده جایزه شود، از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و نامزدی برای هر چهار بازیگر اصلی آن. در جوایز گلدن گلوب این فیلم برنده سه جایزه و نامزد چهار جایزه دیگر بود، همچنین در جوایز بفتا نیز برنده سه جایزه و نامزد هفت جایزه دیگر شد.
این سریال به دلیل صحنه اعتراضات دانشجویی در یکی از قسمت‌های اولیه‌ی[الف] آن و با توجه به شرایط خاص وقت کشور به دلیل اعتراضات سراسری و همچنین حمایت بازیگر اصلی این سریال یعنی پژمان جمشیدی از مردم معترض دچار توقیف کوتاهی شد جایی که پخش قسمت سوم آن با تأخیر چند ساعته انجام گرفت.
بازیگران سریال اتاق قرمز در هر قسمت تغییر می کنند. بیننور کایا تنها بازیگر اصلی در تمام قسمت‌ها است.