باره بند

معنی کلمه باره بند در لغت نامه دهخدا

باره بند. [ رَ / رِ ب َ ] ( اِ مرکب ) جایی که اسب بندند و در عرف این زمان اصطبل و طویله راگویند و باربند مخفف بهاره بند نیز آمده. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). طویله و جای بستن اسب چه باره بمعنی اسب هم هست اکنون در تکلم باربند گویند. ( فرهنگ نظام ).رجوع به باربند شود. مخفف بهاره بند. ( انجمن آرا ).

معنی کلمه باره بند در فرهنگ معین

(رِ بَ ) (اِمر. ) طویله ، اصطبل .

معنی کلمه باره بند در فرهنگ عمید

جایی که در آن چهارپایان، به اسب را می بستند، اسطبل، طویله.

معنی کلمه باره بند در فرهنگ فارسی

( اسم ) جایی که در آن اسب را بندند طویله اصطبل .
جایی که اسب را بندند

معنی کلمه باره بند در ویکی واژه

طویله، اصطبل.

جملاتی از کاربرد کلمه باره بند

همین دم بر شهریار جهان دگرباره بندم تو را ناگهان
دوباره بندهٔ آزی مگو ز آزادی که نفس چاکر آزست و خواجه چاکر نفس
هرانکو بدان گردکش یازدا مر او را  ازان باره بندازدا
و گروهی که وسوسه بر ایشان غالب شود اندر نیت نماز تا بانگ همی دارند یا دست همی افشانند،باشد که رکعت اول فوت کنند و این مقدار ندانند که نیت نمازهمچون نیت وام گزاردن و زکوه دادن است و هیچ کس از ایشان زکوه دیگرباره بندهد. و وام دیگر باره ندهند بر وسوسه نیت و گروهی را وسوسه اندر حرف سوره الحمد بود تا از مخارج بیرون آورند و وی را دل با معنی باید داشت تا به وقت الحمد همه شکر گردد، به وقت ایاک نعبد همه توحید و عجز گردد و به وقت اهدنا همه تضرع گردد و وی دل همه با آن دارد تا این ایاک از مخرج بیرون آید.
حکایت کنند که زنی بنزدیک تقیّ بن مَخْلَد آمد و گفت پسری از آنِ من بروم اسیر مانده است، هیچ چیز ندارم مگر سرائی و آنرا نتوانم فروخت اگر اشارتی کنی تا مگر کسی او را باز خرد که مرا بشب و روز خواب و قرار نیست تقی گفت تو بازگرد تا من بنگرم تا چه توانم کرد سر در پیش افکند و لبش می جنبید روزی چند بود این زن آمد و پسر با وی بود و شیخ را دعا میکرد گفت پسرم بسلامت بازآمد و حدیثی دارد با تو خواهد گفت این جوان گفت اندر دست یکی افتاده بودم از ملوک روم با گروهی اسیران. و وی کسی بر ما گماشته بود و هر روز ما را بصحرا بردی تا او را خدمت کردیمی پس با بند باز آوردی روزی همی آمدیم پس از نماز شام با این موکّل که بر ما بود، بند از پای من گشاده شد و بر زمین افتاد اندر فلان روز و فلان وقت و فلان ساعت موافق افتاد آن وقت را که زن، نزدیک شیخ آمده بود و دعا کرده، آنگاه آنکس که بر ما موکّل بود برخاست و مرا بانگ کرد که این بند چرا بشکستی گفتم نه، خود از پای من فرو افتاد موکّل متحیّر بماند و خداوند خویش را بگفت و آهنگر را بخواند دیگر باره بند برنهادند گامی چند فرا شدم بند از پای من بیفتاد همه عجب بماندند از آن رهبانانرا بخواندند و با من گفتند ترا مادر هست گفتم هست گفتند دعاء او اجابت بودست، خدای ترا رها کرد، ما باز نتوانیم داشت، مرا توشه بساختند و با صحبتی گسیل کردند تا بشهر مسلمانان. واللّهُ اَعْلَم.
که در باره بنده کهتران عنایت نکو باشد از مهتران
از بهر دل ربودن من همچو جاودان یکباره بند و حیلت و مکر و فسون مشو
به من ده که از خود فرامش کنم به یکباره بند گران بشکنم
این شکر چون کنم که دگرباره بنده‌وار گشتم به مجلس تو ثناگوی و مدح‌خوان
که هر کس پرسدش از آخر کار زبان یک باره بندد او ز گفتار