ایشتووی

معنی کلمه ایشتووی در ویکی واژه

معادل در معیار:چطوری در احوالپرسی
ایشْ تووی

جملاتی از کاربرد کلمه ایشتووی

ایشتوویگو پدر ماندانا و آمیتیس بود. ماندانا با کمبوجیه یکم ازدواج کرد که حاصل این ازدواج تولد کوروش دوم یا کوروش بزرگ بود. کوروش در ۵۵۰ پیش از میلاد علیه سلطنت پدربزرگش شورش کرد و او را از سلطنت خلع کرد. با خلع ایشتوویگو از سلطنت حکومت ۱۲۸ ساله مادها پایان یافت و شاهنشاهی هخامنشی بنیان نهاده شد.
ایشتوویگو پس از مرگ پدرش هووخشتره به حکومت ماد رسید. از اقدام‌های ایشتوویگو، جنگ با لیدیه بود که در نهایت، موجب پیمان صلح او با پادشاه لیدیه و ازدواج او با آرینیس، خواهر کرزوس شد. از دیگر اقدام‌های منتسب شده به ایشتوویگو لشکرکشی به قفقاز و ایلام است.
هرودوت به وضوح او را به عنوان مادر ماندانا معرفی نمی‌کند و گمان می‌شود که ماندانا (همسر کمبوجیه یکم انشان) شاید از همسران پیشین ایشتوویگو زاده شده باشد.
آرینیس ملکه ماد و ایشتوویگو، پادشاه ماد، بود. وی پس از نبرد هالیس برای صلح میان هووخشتره و الیاتس، برای ازدواج با ایشتوویگو از لیدیه به ایران فرستاده شد.
تصور می‌شود که این گوردخمه و نقش برجسته حجاری شده در زیر آن متعلق به دوره ماد باشد و دکان داوود مقبره ایشتوویگو باشد.[نیازمند منبع]
اطلاعات زیادی در مورد دوران حکومت ایشتوویگو در دسترس نیست و قضاوت در مورد شخصیت و دوران حکومت او به دلیل کمبود منابع و گزارش‌های متناقض ممکن نیست.