ایراه

معنی کلمه ایراه در لغت نامه دهخدا

ایراه. ( اِخ ) عراق معرب آنست ، به معنی ساحل و کنار دریا. ( فرهنگ فارسی معین ). هر ساحل را بفارسی ایراه گویند. وعراق را هم بهمان اسم خوانند زیرا نزدیک بدریا است.این لفظ را عربها معرب کرده همزه اش را به عین و ها را بقاف عوض نموده عراق گفتند. ( مراصدالاطلاع ). رجوع به معجم البلدان ذیل کلمه ایراهستان و ایرانشهر شود.

معنی کلمه ایراه در فرهنگ معین

(اِ. ) ساحل ، کنار دریا.

معنی کلمه ایراه در ویکی واژه

ساحل، کنار دریا.

جملاتی از کاربرد کلمه ایراه

طبق قوانین زرتشتی، پادشاه می‌توانست با چند زن ازدواج کند، که به همه آن‌ها به‌طور معمول عنوان یونانی «باسیلیسا» (ملکه) داده می‌شد. پادشاه همچنین می‌توانست دارای همسران مشروع بدون عنوان و فرزندان قانونی از زنان کنیز قصر و هتایراهای یونانی که در مهمانی‌ها از آن‌ها استفاده می‌شد، باشد؛ اما هیچ سلسله مراتبی برای همسران پادشاه شناخته‌شده نبود.
شیخ الاسلام گفت: که اول مرد در اثناء شناخت منت ایذ تا منت او به بینی و سبق او بشناسی. شناخت چیست؟ چراغ که مولی بخودی خود فرا خفی تو دارد، کس و چیزی درین میان نگنجد و جوب معرفت را سبب دانم وجود معرفت را. نه هر که اوشناسد کار او باریک، و هرکه نشناسد راه تاریک غایت آن معرفت که اللّه خلق را ارزانی دارد، که ازان برتر نرسد، چون مرد بآنجا رسد، چنان حیران گردد، خواهد که زهرهٔ وی بشگافد. چون درماند بشهادت عام آید، پس چون نداند که به لااله الا اللّه بکجا رسد، بیش وانگرد تا بجا آرد معرفت خاص از عام، پس آنچ بران برگذشته باشد آنرا خست بیند، چون آن خستی بدید این بدانست: العارف انما یعرف مقامه اذا جاوزه فاذا التفت الیه منه او من غیره استحسنه فصیح له مقامه الذی ارتقی الیه و لایراه مادام قایماً فیه البته. در تجلی سلطان معرفت جز از یکی فرا دید نیاید، دیگر «همه» بهانه!علم معرفت آنست «که» ذکر را ملازم بود «و مشاهدت را ملازم بود» همواره رقیب ازل بود و گوش، و آن سبق خوی تو فرا افگند از دنیا سیر آیی، و با خود به پیکار دریاد او پیچی، و همواره شاد بسبق، اختیار را دست بداری، آن چه آن تو آید خجل بی و هر چه ازو آید بآن راضی بی خاطر را غلام بی، و جان را تابع بی جویندهٔ پسین روز بی، و فدای پیشین روزبی
ایراهتا در گلندیل، کالیفرنیا، از مهاجران سالوادورایی متولد شد که قبل از تولد او به ایالات متحده نقل مکان کردند. او دو خواهر و برادر بزرگتر به نام‌های جکی و کارلوس دارد. به گفته خانواده اش، او از دوران کودکی آواز می‌خواند.