اگزما

معنی کلمه اگزما در فرهنگ معین

(اِ زِ ) [ فر. ] (اِ. ) نوعی بیماری جلدی که عوارض آن عبارت است از تورم پوست و سرخ شدن آن و بروز تاول های ریز که بعد از پوسته شدن خارش بسیار دارد و گاهی تاول ها آب پس می دهد.

معنی کلمه اگزما در فرهنگ عمید

نوعی بیماری پوستی که باعث تورم، سرخ شدن، پوسته شدن، تاول، و ترشح در سطح پوست می شود.

معنی کلمه اگزما در فرهنگستان زبان و ادب

{eczema} [پزشکی] التهاب پوست که سبب خارش و بثورات سرخ می شود و غالباً با تاول های کوچک همراه است که مایع از آنها خارج و به کبره تبدیل می شود متـ . سودا

معنی کلمه اگزما در دانشنامه آزاد فارسی

اِگْزِما (eczema)
اِگْزِما
نوعی بیماری التهابی پوست، و شکلی از درماتیت. علایم آن عبارت اند از خشکی پوست، بثورات پوستی، خارش، پیدایش تاول، و نشت مایعات. این حالت ممکن است ناشی از حساسیت باشد. گاهی همراه با عفونت است.

معنی کلمه اگزما در ویکی واژه

اگزما (جمع اگزماs)
نوعی بیماری جلدی که عوارض آن عبارت است از تورم پوست و سرخ شدن آن و بروز تاول‌های ریز که بعد از پوسته شدن خارش بسیار دارد و گاهی تاول‌ها آب پس می‌دهد.

جملاتی از کاربرد کلمه اگزما

اجتناب از خشکی پوست: خشکی پوست یکی از ویژگی‌های مشترک بیماران مبتلا به اگزما آتوپیک (همچنین نگاه کنید به اگزما برای اطلاعات) و می‌تواند باعث تشدید اگزما آتوپیک است.
در زمان بارداری خوردن خوراکی‌های گوناگونی مانند کرفس، مرکبات، فلفل خام، مارگارین و روغن نباتی با دچار شدن به اگزما در پیوند است. مصرف بالای آنتی‌اکسیدان‌ها، زینک و سلنیوم در زمان بارداری می‌تواند از ابتلا به آلرژی جلوگیری کند که این احتمال ابتلا به آسم، خش خش سینه و اگزما را در خردسالی کاهش می‌دهد. پس از تولد و پیش از هفده هفتگی استفاده زود هنگام از خوراکی‌های سفت و متنوع می‌تواند خطر دچار شدن نوزاد به آلرژی را افزایش دهد.
آتوپی (سندروم آتوپیک) به عنوان سندرم «افزایش حساسیت» شناخته می‌شود. یک فرد مبتلا به آتوپی به‌طور معمول با یک یا بیشتر از موارد زیر بروز می‌کند: اگزما (درماتیت آتوپیک), رینیت آلرژیک (تب یونجه) یا آسم آلرژیک است. برخی از بیماران مبتلا به آتوپی سیمپتوم را به صورت «حساسیت سه تایی» نشان می‌دهند یعنی هر سه از شرایط فوق را شامل می‌شوند. بیماران مبتلا به آتوپی همچنین تمایل به آلرژی غذایی، ورم ملتحمه آلرژیک و دیگر علائم مشخصه افزایش حساسیت را بروز می‌دهند. برای مثال اِزوفاژیت ائوزینوفیلیک ا در ارتباط با آلرژی آتوپیک یافت می‌شود.
اجتناب از مواد حساسیت زا و محرک: دیدن اگزما برای اطلاعات.