اکتان
معنی کلمه اکتان در لغت نامه دهخدا

اکتان

معنی کلمه اکتان در لغت نامه دهخدا

اکتان. [ اِ ] ( ع مص ) برچفسانیدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ).

معنی کلمه اکتان در فرهنگ فارسی

بر چسفانیدن

معنی کلمه اکتان در دانشنامه عمومی

اکتان ( به انگلیسی: Octane ) ترکیبی آلی از دسته آلکان ها با هشت اتم کربن و 18 اتم هیدروژن است.
اکتان (فیلم). اکتان ( انگلیسی: Octane ) ( که با نام پالس در ایالات متحده اکران شد ) یک فیلم ترسناک محصول سال ۲۰۰۳ به کارگردانی مارکوس آدامز با بازی مادلین استو، میشا بارتون، نورمن ریداس، جاناتان ریس میرز و بیجو فیلیپس است. این فیلم دربارهٔ یک مادر مطلقه و دختر نوجوانش در یک سفر جاده ای اواخر شب است و نبرد مادر برای یافتن دخترش پس از اینکه با فرقه عجیب و غریب از جنایتکاران جوان در یک ایستگاه کامیون گرفتار می شود.
این فیلم که عمدتاً در لوکزامبورگ فیلمبرداری شده است، دارای موسیقی متنی از دو رقص اوربیتال است. این فیلم در ۱۴ نوامبر ۲۰۰۳ در بریتانیا اکران شد و قبلاً در جشنواره فیلمی در ایالات متحده به نمایش درآمده بود. پس از انتشار، این فیلم توسط برخی از منتقدان به دلیل ترکیب عناصر فیلم های جاده ای آمریکایی با ترسناک سورئالیستی مورد توجه قرار گرفت.
معنی کلمه اکتان در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه اکتان

از آنجایی که یک آنتن حلقوی کوچک اساساً یک سیم‌پیچ است، امپدانس الکتریکی آن القایی است، با یک راکتانس القایی بسیار بیشتر از مقاومت تابشی آن. به منظور تزویج به یک فرستنده یا گیرنده، راکتانس سلفی به‌طور معمول با یک ظرفیت موازی حذف می‌شود. [ث] از آنجا که یک آنتن حلقه خوب ضریب کیفیت بالایی دارد، این خازن باید متغیر باشد و همراه با مدار هماهنگیِ (تیون) گیرنده تنظیم شود.
معمولاً راکتانس‌های ناشی از عکس‌العمل آرمیچر و خودالقایی ماشین را با هم ترکیب می‌کنند و به صورت راکتانس سنکرون (
باطلس فطنی از خود را کند نسبت بدان ماند که از شوخی معارض میشود تن جامه باکتان
آتلکتازی حاد اغلب به دنبال اعمال جراحی (به خصوص جراحی قفسه سینه یا شکم) یا کمبود سورفاکتانت در نوزادان(سندرم زجر تنفسی نوزادان) روی می‌دهد. سایر علل آتلکتازی حاد عبارتند از صدمه به قفسه سینه یا شکستگی دنده‌ها و زخم نافذ مثلاً در تصادف رانندگی.
مطالب مربوط به آزار و اذیت مداوم عمدتاً از دو اثر نوشته شده در اوایل قرن چهارم پس از میلاد نشأت می‌گیرد: «درباره مرگ‌های آزاردهندگان» توسط لاکتانتیوس، استاد مسیحی زبان لاتین، و «تاریخ کلیسا (یوسبیوس)»، نوشته اسقف یوسبیوس قیصریه، این نویسندگان در دوره سلطنت کنستانتین بزرگ، اولین امپراتور مسیحی زندگی می‌کردند و خود را موظف کردند تا تاریخ رنج مسیحیان را تا زمان خود با شکوه ترسیم کنند. در هر دو اثر آنها، شکنجه و اعدام مسیحیان در قرون گذشته با ارادهٔ امپراتورهایی که تحت رهبری آنها اتفاق افتاده‌است مرتبط است. اما نظر پژوهشگران این است که مجازات مسیحیان در سه قرن اول پس از میلاد عمدتاً تصادفی بوده و توسط سیاست امپراتوری هدایت نشده‌است.
کاربردهای معمول سوپراَسیدها شامل فراهم نمودن محیط مناسب برای تهیه، ابقا و شناسایی کربوکاتیون‌ها است. کربوکاتیون‌ها حدواسط واکنش‌های مفید متعددی همچون ساخت پلاستیک و تولید بنزین با عدد اکتان بالا هستند.
زتن بگسلاند سر پاکتان به خون درکشد پیکر چاکتان
شکر خوی نیکتان را با مقالی بس شگرف نعت ذات پاکتان را با لسانی بس عجیب
ای جهودان خاکتان بر سر که شد از قهر حق من و سلوی تان مبدل بر جراد و قمله
مدت‌ها قبل از قرن پنجم، نویسندگان مسیحی ابزار مشترکی را که قبلاً در میان مورخان باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت، به کار گرفته بودند: روایت کردن مرگ کثیف و نفرت‌آور برای شروران، چه در اثر بی‌اختیاری روده یا آلودگی دستگاه تناسلی به کرم، یا هر دوی آن. برای مثال، لاکتانتیوس، نویسنده مسیحی اوایل قرن چهارم، این استعاره را به سطح یک رمان ارتقا داد، رساله‌اش درباره مرگ‌های آزاردهندگان داستان‌های پشت سر هم دربارهٔ عاقبت بد کسانی که «دشمن خدا» بودند، ارائه می‌کرد.
گرمی مهر تو خورشید و دل ما شبنم پرتو چهر تو مهتاب و تن ماکتان
بگو شادان‌، دل غمناکتان باد دوصد رحمت به‌جان‌پاکتان باد
تا بدامان جیب جان چاکم کنید خاکتان بر سر بسر خاکم کنید
اتامبوتول با مهار تولید آرابینوگالاکتان موجب اختلال در تشکیل دیواره سلولی مایکوباکتریوم‌ها می‌گردد.
بزیرکش چه نیکک واکتان روسی گفت جهن کتان نمیوت ازمو میزر و مقنا
بگفتم: که این پادشاهان پاک دل پاکتان از چه شد دردناک؟
استفاده از تترااتیل سرب و تترامتیل سرب برای بالا بردن درجه اکتان بنزین.