اپیدمیولوژی

معنی کلمه اپیدمیولوژی در فرهنگ معین

(اِ دِ یُ لُ ) [ فر. ] (اِ. ) مطالعة نحوة انتشار بیماری ها و عوامل بیماری زا یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد، همه گیرشناسی . (فره ).

معنی کلمه اپیدمیولوژی در فرهنگستان زبان و ادب

[پزشکی] ← همه گیرشناسی

معنی کلمه اپیدمیولوژی در ویکی واژه

مطالعة نحوة انتشار بیماری‌ها و عوامل بیماری زا یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد، همه گیرشناسی. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اپیدمیولوژی

ابوالحسن ندیم پزشک، اپیدمیولوژیست، انگل‌شناس و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است.
بحث عمومی در مورد حریم خصوصی اغلب به طور ناعادلانه در یک انتخاب دودویی بیش از حد ساده بین حریم خصوصی و پیشرفت علمی پنهان می شود. کمپین های بازاریابی حتی منتقدان جمع آوری متمرکز داده ها را به دلیل مقاومت در برابر پیشرفت و حفظ گذشته ، کنار گذاشته اند. با این حال ، منافع حاصل از پیشرفت علمی از طریق داده ها می تواند به روشی مطابق با ارزش های حریم خصوصی به دست آید ، همانطور که در طول تاریخ در تحقیقات اپیدمیولوژیک مشاهده شده است. استخراج ارزش از داده ها بدون به خطر انداختن حریم خصوصی هویت قطعاً از نظر فنی امکان پذیر است. به عنوان مثال ، با استفاده از رمزنگاری همومورفیک و طراحی الگوریتمی که مهندسی معکوس را دشوار می کند.
فکر می‌کنم افرادی از تقریباً هر زمینه‌ای به جز ادبیات انگلیسی با من تماس گرفته‌اند. نامه‌هایی از ریاضی‌دانان، فیزیک‌دانان، زیست‌شیمی‌دانان، فیزیولوژیست‌های عصبی، اپیدمیولوژیست‌ها، اقتصاددانان، جامعه‌شناسان؛ از افراد حوزه بازاریابی، سیستم‌های اطلاعاتی، مهندسی عمران و از یک شرکت تجاری که از مفهوم دنیای کوچک برای اتصال شبکه‌ای در اینترنت استفاده می‌کند، دریافت کرده‌ام.
به‌طور کلی پذیرفته شده بود که کمبود استروژن پس از یائسگی ممکن است در این عوارض نقش داشته باشد و مداخلات غذایی، رفتاری و دارویی ممکن است از پیشرفت آنها جلوگیری کند. با این حال، این یافته‌ها تنها بر اساس مطالعات مشاهده ای اپیدمیولوژیک شناسایی شدند. چنین مداخلاتی نیاز به آزمایش از طریق کارآزمایی‌های بالینی دارد، قبل از اینکه آنها، همراه با طیف کاملی از خطرات و مزایای آنها، به عنوان مبنایی برای تنظیم خط مشی بهداشت عمومی و ایجاد دستورالعمل‌های پیشگیری مورد استفاده قرار گیرند.
مطالعه آسیب‌شناسی روانی بین رشته‌ای است و مشارکت‌هایی از روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی غیرطبیعی، روان‌شناسی اجتماعی، و روان‌شناسی رشد، و همچنین روان‌شناسی عصبی و سایر زیرشاخه‌های روان‌شناسی انجام می‌شود. سایر رشته های مرتبط عبارتند از روانپزشکی، عصب شناسی، جرم شناسی، مددکاری اجتماعی، جامعه شناسی، اپیدمیولوژی و آمار.[4]
اپیدمیولوژی • مراقبت‌های بهداشتی • پزشکی
تاریخچه انسان‌شناسی شامل مفاهیم مختلف، اعم از علمی و شبه علمی مانند کرانیومتری، دیرینه‌شناسی، انسان‌شناسی بیولوژیکی، فیزیولوژی، پزشکی قانونی، جرم‌شناسی، فیلوگرافی، ریشه‌های انسانی و توصیف صورت و همچنین ارتباط بین انسان‌شناسی در زمان‌های مختلف تاریخ، کاربردهای آنتروپومتری بسیار وسیع بوده‌است - از توضیحات علمی دقیق و تجزیه و تحلیل اپیدمیولوژیک گرفته تا دلایل منطقی برای اصلاح نژادشناسی و جنبش‌های اجتماعی کاملاً نژادپرستانه.
دیدگاه مخالفی توسط سوزان گیج و نویسندگان همکار در بررسی مقالات موجود در سال ۲۰۱۶ بیان شد، که شواهد اپیدمیولوژیک در مورد مصرف ماری‌جوانا و روان‌پریشی را به اندازهٔ کافی قوی می‌دانستند به طوری که معتقدند «یک پیام سلامت عمومی باید منتشر شود که ماری‌جوانا خطر ابتلا به اختلالات روانی را افازیش می‌دهد.» اما همچنین می‌گوید که برای به دست آوردن دوز خطرآفرین باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد.
اندازه‌گیری‌های آنتروپومتریک در اپیدمیولوژی و انسان‌شناسی پزشکی نیز کاربردهایی دارد، به عنوان مثال در تعیین رابطه بین اندازه‌گیری‌های مختلف بدن (قد، وزن، درصد چربی بدن و غیره) و نتایج پزشکی. اندازه‌گیری‌های آنتروپومتریک اغلب برای تشخیص سوء تغذیه در وضعیت بالینی استفاده می‌شود.