اپرت

اپرت

معنی کلمه اپرت در فرهنگ معین

(اُ پِ رِ ) [ فر. ] ( اِ. ) نمایش اپرایی کوچکی که ارکستر آن آهنگ های عامیانه و تفریحی و سبک نوازد و جنبة شوخ و شاد داشته باشد.

معنی کلمه اپرت در فرهنگ عمید

نوعی نمایش که شامل مکالمه، رقص، و آوازهای سبک دل انگیز و خنده دار است.

معنی کلمه اپرت در فرهنگ فارسی

آشور شناس فرانسوی ( و . هامبورگ ۱۸۲۵ - ف . پاریس ۱۹٠۵ م . ) مولف آثاری در باب خط میخی و باستان شناسی آشور . یا گوستاو برادر ژول مذکور ( و . ۱۸۷۲ - ف . ۱۸۹۴ م . ) استاد سنسکریت در دانشگاه مدارس ( هند )
شعرو آواز، اپرای کوچک خنده دار، نوعی نمایش شامل مکالمه و آوازهای سبک دل انگیز
( اسم ) نمایش اپرایی کوچکی که ارکستر آن آهنگهای عامیانه و تفریحی و سبک نوازد و جنب. شوخ و شاد داشته باشد.

معنی کلمه اپرت در دانشنامه عمومی

اُپِرِت ( به فرانسوی: Operétte ) به گونه ای از نمایش آوازی یا اپرای سبُک گفته می شود که همراه با آواز فراوان است و گفتگو یا رسیتاتیو کمتری نسبت به اپرا دارد.
گاه به کمدی موزیکال ( به انگلیسی: Musical Comedy ) نیز «اپرت» گفته می شود .
از اپرت های نوشته شده به زبان فارسی می توان به عنوان نمونه به اپرت کلاسیک رودابه با نقش بنیادین رودابه دختر مهراب کابلی در سه اکت ( به انگلیسی: ( Rudabe Operetta, Composed by: Kia Khosravi ) ) اشاره کرد که بر مبنای داستانی از شاهنامه فردوسی نوشته و آهنگسازی شده است.

معنی کلمه اپرت در دانشنامه آزاد فارسی

اُپِرِت (operetta)
فرم سَبُک اپرا، دارای موسیقی، رقص، و گفت وگو. خط داستانی آن رمانتیک و احساساتی است و اغلب عناصر هزل و هجو را نیز در خود دارد. ریشه های آن را در اپرا کمیک قرن ۱۹ می توان یافت و هدف آن فقط ایجاد سرگرمی و شادمانی است. از نمونه های اپرت عبارت اند از اورفه در جهنم۱ اثر اوفِنباخ۲ (۱۸۵۸)، خفاش۳ اثر یوهان اشتراوس۴ (۱۸۷۴)، و دزدان دریایی پِنتسانچه۵ (۱۸۷۹) و میکادو۶ (۱۸۸۵) اثر گیلبرت۷ و سالیوان۸. در ایران میرزادۀ عشقی (با تلقی مخصوص به خود از این اصطلاح) اپرت های مشهوری همچون رستاخیز سلاطین ایران (خرابه های مدائن) و بچۀ گدا را تصنیف کرد و به روی صحنه برد.

معنی کلمه اپرت در ویکی واژه

نمایش اپرایی کوچکی که ارکستر آن آهنگ‌های عامیانه و تفریحی و سبک نوازد و جنبة شوخ و شاد داشته باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه اپرت

اته هوشو، شاه ایلام از خاندان اپرتی که در قرن ۲ پیش از میلاد حاکم شوش و انزان بوده است. وی پس از دایی‌اش، سیلههه به این مقام رسید.
در اول و در آخر در ظاهر و در باطن ماپرتو دلداریم هی هی جبلی قم قم
ادیب برومند در آن سالیان دور در اپرت (ایران پر آشوب - بهمن ماه ۱۳۲۶) انقلاب و تغییر حکومت در ایران را پیش‌بینی کرده بود.
داستان اپرت در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش (رستم بیگ) به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشدی عباد ازدواج کند.
ادبیات سواحلی را گاهی برخی دانشوران غربی مانند یان کناپرت اسلامی تشخیص داده‌اند. این رویکرد مورد انتقاد برخی کارشناسان مانند ابراهیم نور شریف قرار گرفت. در حقیقت، شعر سواحلی بسیاری کارهای سکولار را توسط شاعرانی مانند محمد کیجوما خلق کرده‌است.
از آنجا که استقبال از آرشین مال آلان بسیار زیاد بود گروه هنری گستانیان (مارگو و میشا گستانیان) در آذر ماه ۱۳۰۱ مجدداً این اپرت را به روی صحنه بردند.
نخستین اپرای کوچک (اپرت) در ایران اپرت آرشین مال آلان بود در سال ۱۲۹۵ توسط گروه هنری هوهانس تومانیان در تهران بر روی صحنه رفت. این اپرت چهار سال قبل از آن برای نخستین بار در باکو اجرا شده بود. نقش‌آفرینان اپرت از میان اعضای «انجمن خیریه زنان ارمنی تهران» انتخاب شدند. اپرت مزبور در ابتدا در مدرسه محله حسن‌آباد، بعداً در محوطه کاخ گلستان و سرانجام در تالار گراند هتل به مورد اجرا گذارده شد.
اته میره هلکی، یکی از فرمانروایان ایلامی و انزان که برادرش تمپت اگون دوم و پدرش تته هستند. او از خاندان اپرتی می‌باشد و اینکه پیش از پله ایشن و پس از پدرش تته به فرمانروایی رسید.
مدت کوتاهی پس از اجرای فوق، گروه هنری مسیو آبوویان به تهران آمده و در نخستین هفته‌های سال ۱۲۹۶ اپرت آرشین مال آلان را در «سالن گراند هتل به نمایش» گذارد. اپرت مزبور «به زبان ترکی» و همراه با «ساز و موزیک مخصوص به خود» و «در چهار پرده» به نمایش درآمد و در طول یک ماه پس از آن، سه بار دیگر بر روی صحنه رفت.