اپتومتری

معنی کلمه اپتومتری در فرهنگ معین

(اُ تُ مِ ) [ فر. ] (اِمص . ) آزمایش چشم و ساختارهای مربوط به آن برای کشف اختلالات بینایی و تجویز عدسی های مناسب با دیگر وسایل کمک کننده به بینایی یا تمرین های چشمی برای جبران کاستی های دید، بینایی سنجی . (فره ).

معنی کلمه اپتومتری در ویکی واژه

آزمایش چشم و ساختارهای مربوط به آن برای کشف اختلالات بینایی و تجویز عدسی‌های مناسب با دیگر وسایل کمک کننده به بینایی یا تمرین‌های چشمی برای جبران کاستی‌های دید، بینایی سنجی. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه اپتومتری

برای جلوگیری از تنبلی چشم، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سنین ۳ تا ۴ ماهگی و ۲ تا ۳ سالگی توسط اپتومتریست معاینه شود.
تمامی افراد باید از پزشک چشم خود بخواهند تا در هر بار معاینهٔ چشم، فشار چشم را نیز اندازه بگیرد و پس از ۴۰ سالگی باید حداقل سالی یک بار معاینهٔ چشم انجام شود. در صورت بروز هرگونه تغییر در بینایی باید به اپتومتریست یا چشم‌پزشک مراجعه شود.
درمان این اختلال شامل راه‌هایی می‌شود که توجه فرد را به سمت راست بیشتر معطوف کند. اینکار معمولاً به طور تدریجی انجام می‌شود؛ ابتدا چند درجه از خط میانه ادراکی عبور می‌کنند سپس از آنجا شروع به پیشرفت می‌کنند. اینکار معمولاً توسط متخصصین مغز و اعصاب، روانپزشکان و اپتومتریست انجام می‌شود.
آنگونه که در ردیف شغلی یک شنوایی‌شناس دیده شده است، او باید در کلینیک شنوایی که بصورت آزاد یا در مراکز درمانی قرار گرفته است، فعالیت نماید. در واقع شنوایی‌شناس، بخشی پاراکلینیک از تشخیص متخصص گوش و گلو بینی می‌باشد، لکن خود بصورت مستقیم نیز مورد مراجعه بیمار قرار می‌گیرد. مانند اپتومتریست، شنوایی‌شناس با تجهیزاتی که دارد، به ارزیابی یکی از حواس انسان می‌پردازد. با توجه به افزایش سالمندان و اهمیت شنوایی در کودکان آینده شغلی بسیار خوبی پیش روی شنوایی شناسان قرار دارد