انگشت‌گذاری

معنی کلمه انگشت‌گذاری در فرهنگستان زبان و ادب

{fingering} [موسیقی] نظام تخصیص اعداد یا دیگر نمادها به هریک از انگشتان دست در نت نویسی به نحوی که مشخص شود هر نت با کدام انگشت نواخته می شود

معنی کلمه انگشت‌گذاری در دانشنامه آزاد فارسی

انگشت گذاری (fingering)
در موسیقی، نت نویسی ای که نوازنده را برای استفاده از انگشت های خود جهت نواختن نت های مشخص راهنمایی می کند. در نت نویسی ویژۀ سازهای کلاویه دار، عدد ۱ مبیّن انگشت شست است، عدد ۲ نشان دهندۀ انگشت اشاره، و به همین ترتیب در موسیقی زهی ارکستری، عدد ۱ نشان دهندۀ انگشت اشاره است، عدد ۲ نمایشگر انگشت میانی، و به همین ترتیب تا آخر.

معنی کلمه انگشت‌گذاری در ویکی واژه

نظام تخصیص اعداد یا دیگر نمادها به هریک از انگشتان دست در نت‌نویسی به‌نحوی‌که مشخص شود هر نت با کدام انگشت نواخته می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه انگشت‌گذاری

همان‌گونه که از موسیقی فیلم‌هایش مشهود است، آلن از دوست‌داران جدی موسیقی جاز است. او که خود از نوجوانی کلارینت می‌نوازد، کلارینتی را با سیستم انگشت‌گذاری قدیمی، معروف به سیستم آلبرت به کار می‌برد و سال‌ها است که همراه با گروهی از دوستانش هر دوشنبه شب در هتلی در نیویورک جاز دیکسی‌لند می‌نوازند. او حتی برای گرفتن جایزه اسکار فیلم آنی هال به هالیوود نرفت، چرا که مراسم اسکار با برنامه نوازندگی دوشنبه شب‌های او هم‌زمان بود.
صبا در تمبک‌نوازی نیز سبکی جدید ایجاد کرد. حسین تهرانی در این ارتباط گفته‌است که مفاهیمی همچون انگشت‌گذاری، تریوله‌نوازی با دو انگشت و تکنیک کروماتیک‌نوازی در تمبک را از صبا آموخته‌است. شیوهٔ نت‌نویسی برای ساز تمبک، نخستین‌بار توسط ابوالحسن صبا ابداع شد.
صبا در اجرای چهارمضراب‌ها برای تمام دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی، کوک‌های ویژه و نُت پدالِ مطلوب به‌کار می‌برد. او معتقد بود اجرای نمایشی تکنیک‌های نوازندگی نباید به ارزش هنری و زیبایی اثر لطمه وارد کند. صبا برای تلفیق هجاهای بلند و کوتاه شعر و تکیه و آکسان‌های کلام با موسیقی، از روش آرشه‌کِشی و انگشت‌گذاری ابداعی خود بهره می‌گرفت و برای هر گوشه از دستگاه‌های موسیقی، شعرهایی با وزن منطبق و مناسب با آن نغمه پیدا کرده بود.
بدنهٔ ابوا دامور معمولاً از چوب‌های سخت ساخته می‌شود و کلیدها فلزی هستند تا انگشت‌گذاری را آسان کنند. ابوا دامور کمی از ابوای معمولی بزرگ‌تر است.