انقلاب زمستانی

معنی کلمه انقلاب زمستانی در فرهنگستان زبان و ادب

{winter solstice} [نجوم] 1. نقطه ای روی نیمۀ جنوبی دایره البروج که در بیشترین فاصلۀ زاویه ای از استوای آسمان است و با رسیدن مرکز خورشید به آن، زمستان در نیمکرۀ شمالی آغاز می شود 2. زمانی که خورشید به این نقطه در آسمان برسد

معنی کلمه انقلاب زمستانی در ویکی واژه

1. نقطه‏ای روی نیمۀ جنوبی دایره‏البروج که در بیشترین فاصلۀ زاویه‏ای از استوای آسمان است و با رسیدن مرکز خورشید به آن، زمستان در نیمکرۀ شمالی آغاز می‏شود

جملاتی از کاربرد کلمه انقلاب زمستانی

جنی در تعدادی از فیلم‌ها با نقش‌هایی در اندازه‌های مختلف ظاهر شده‌است، از جمله فیلم‌های دهه ۱۹۹۰ زیبایی آمریکایی، شیء عشق من، شب بزرگ، فریب‌کاران (فیلم)، رها کردن مردگان، زیبا، طوفان یخ (فیلم) و ده چیزی که از تو متنفرم. و فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ پرستار بتی، ساعت‌ها، انقلاب زمستانی (فیلم)، رنگ‌های اصلی (فیلم) و نقش قابل توجهی در انیمیشن در جستجوی نمو و ستاره دریایی داشته‌است. در سال ۲۰۰۶، جنی در فیلم‌های مارگارت و بر فراز پرچین، یک انیمیشن کمدی، نقش‌های برجسته‌ای را ایفا کرد.
۳۰ - روز انارام، جشن میانه سال، جشن شب یلدا یا شب چله: انقلاب زمستانی و جشن زایش خورشید است، ایرانیان در این شب با فراهم آوردن خوراکی‌های گوناگون تا بامداد به انتظار دیدار نخستین پرتوهای خورشید بیدار می‌نشسته‌اند.
وجود تفاوت بین گاه‌شماری‌های جوامع همسایه مبین خصومت سنتی مابین آن‌هاست. اگر بئوسیایی‌ها به یکی از لهجه‌های ایونی—نظیر آنچه در آتن تکلم می‌شد—صحبت می‌کردند، احتمالاً اشتراکاتی میان نام ماه‌ها وجود می‌داشت. مثالی از این دست، جزیرهٔ ایونی دلوس است که در گاه‌شماری آنجا از دوازده ماه سال، اسامی چهار تای آن‌ها با اسامی مورد استفاده در آتن یکسان بودند اما نه به همان ترتیب زمانی. علی‌رغم آنکه جزیرهٔ دلوس بین سال‌های ۴۷۹ تا ۳۱۴ پیش از میلاد تحت سیطرهٔ آتنی‌ها قرار داشت، آغاز سال نو در آن سامان همچون گاه‌شماری بئوسیایی‌ها با انقلاب زمستانی منطبق بود.
ماه‌‌گرفتگی کاملِ بامداد ۲۱ دسامبر، ۳۰ آذرماه، در ایران قابل رؤیت نیست اما به‌جز آمریکا در غرب اروپا، خاور دور، شمال غرب آفریقا و اقیانوسیه هم قابل مشاهده‌است. ماه‌گرفتگی آذرماه امسال نخستین خسوفی است که در ۳۷۲ سال اخیر با شب یلدا یا همان شب «انقلاب زمستانی» همزمان شده‌است. بار آخری که ماه‌گرفتگی و یلدا در یک روز اتفاق افتاد ۳۰ آذر ۱۰۱۷ خورشیدی برابر با ۲۱ دسامبر ۱۶۳۸ میلادی بود.
آرامگاه راهرو مانند نیو گرنج با در نظر گرفتن زوایای افق و تطبیق آن با انقلاب زمستانی در ایرلند بنا شد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به خانه‌ای روی برکه، مظنون، دختران، لبخند مونا لیزا، غروب، نهان، جان آدامز، تجربه مارک پیز، رفتار بد خدایان، وضعیت خوب و انقلاب زمستانی اشاره کرد.