انرژی بستگی

انرژی بستگی

معنی کلمه انرژی بستگی در فرهنگستان زبان و ادب

{binding energy} [فیزیک] انرژی لازم برای جدا کردن هر ذره از یک سامانه

معنی کلمه انرژی بستگی در دانشنامه عمومی

انرژی بستگی به چند گونه ظاهر و بررسی می شود، اما همگی از یک مفهوم سرچشمه می گیرند. این تعاریف عبارت اند از:
• انرژی بستگی یک الکترون ( electron binding energy ) مقدار انرژی مورد نیاز برای جداسازی آن الکترون از اتمش تعریف می شود.
• انرژی بستگی کل یک هسته ( total binding energy ) به انرژی مورد نیازی گویند که لازم است تا تمام نوکلئونهای آن هسته را کاملاً از هم جدا سازد.
• انرژی بستگی یک نوکلئون مقدار انرژی مورد نیاز برای جداسازی آن نوکلئون از هسته اش تعریف می شود.
• انرژی بستگی میانگین تقسیم بر هر نوکلئون ( Average binding energy per nucleon ) به مقدار انرژی بستگی کل هسته تقسیم بر تعداد نوکلئون هایش گویند.
در مورد الکترون انرژی بستگی مربوط به جاذبه الکتروستاتیکی است، در حالیکه در بقیه تعاریف بالا نیروی قوی هسته ای نقش اساسی را ایفا می کند.
از نکات مهم حائز اهمیت اینکه اصولاً مقدار بالای انرژی بستگی کل نشان از پایداری هسته را دارد، و دیگر اینکه واپاشی هسته ای چه از نوع همجوشی و چه از نوع شکافت، هر دو باعث افزایش انرژی بستگی میانگین بر نوکلئون می شوند چرا که در هر دو صورت، هسته دختر از هسته مادر پایدارتر است.

معنی کلمه انرژی بستگی در دانشنامه آزاد فارسی

انرژی بستگی (binding energy)
در فیزیک، مقدار انرژی لازم برای تجزیۀ هستۀاتم به نوترون ها و پروتون های سازندۀ آن.

معنی کلمه انرژی بستگی در ویکی واژه

انرژی لازم برای جدا کردن هر ذره از یک سامانه.

جملاتی از کاربرد کلمه انرژی بستگی

هلیوم، بعد از هیدروژن، هم از نظر سبکی و هم از نظر فراوانی، دومین عنصر کیهان است، گرچه با وجود کاربردهای بسیار مهم و حیاتی که دارد، بر روی زمین بسیار کمیاب است. نزدیک به ۲۴٪ از جرم گیتی، سهم این عنصر است که این مقدار بیش از ۱۲ برابر ترکیب تمام عنصرهای سنگین است. هلیوم به همان صورت که در خورشید و مشتری یافت می‌شود، در جهان پیدا می‌شود و این به دلیل انرژی بستگی (به ازای هر هسته) بسیار بالای هلیوم-۴ نسبت به سه عنصر دیگر پس از آن، در جدول تناوبی است. بیشتر هلیوم موجود در کیهان، هلیوم-۴ است و گمان می‌رود که در جریان مه‌بانگ پدید آمده باشد. امروزه با کمک واکنش‌های همجوشی هسته‌ای در ستاره‌ها، گونه‌های تازه‌ای از هلیوم ساخته شده است.
در فرایندهای رقابتی که برای نمک زدایی، غشاء بکار می‌رود، اساساً از فناوری اسمز معکوس استفاده می‌کنند. فرایندهای غشایی با استفاده از غشاء نیمه تراوا و فشار، نمک را از آب جدا می‌کنند. سیستم واحدهای اسمز معکوس به‌طور معمول با انرژی کمتر نسبت به روش تقطیر حرارتی کار می‌کنند، که منجر به کاهش کلی هزینه آب شیرین کن‌ها در طول دهه گذشته شده‌است. نمک زدایی کماکان انرژی زیادی مصرف می‌کند، با این حال، هزینه‌ها ی بعدی آن هم به قیمت انرژی بستگی خواهد داشت وهم به قیمت فناوری نمک زدایی.
وقتی هیچ میدان الکتریکی وجود نداشته باشد، توابع موج الکترون‌ها و حفره‌ها در چاه کوانتومی محدود می‌شوند و همپوشانی توابع موجشان زیاد می‌شود. انرژی بستگی الکترون‌ها و حفره‌ها به دلیل اندازه کوچک چاه کوانتیزه می‌شود، همپوشانی باعث افزایش قدرت نوسان بین انرژی‌های بستگی در گذار داخل نواری می‌شود. ازاینرو حتی در دمای اتاق نیز تشدید قوی که متناظر با گذار حفره‌های سنگین و حفره‌های سبک است، در نزدیکی لبه‌های چاه دیده می‌شود.