انجمن دوستداران موسیقی

معنی کلمه انجمن دوستداران موسیقی در فرهنگستان زبان و ادب

{philharmonic society} [موسیقی] کانونی که از دوستداران موسیقی تشکیل می شود و تسهیلاتی برای اعضای خود فراهم می آورد

معنی کلمه انجمن دوستداران موسیقی در ویکی واژه

کانونی که از دوستداران موسیقی تشکیل می‏شود و تسهیلاتی برای اعضای خود فراهم می‏آورد.

جملاتی از کاربرد کلمه انجمن دوستداران موسیقی

اعلان برای تأسیس یک کنسرواتوار در وین در سال ۱۸۰۸ میلادی آغاز شد. در سال ۱۸۱۱، «طرحی برای یک مؤسسهٔ آموزش موسیقی» در وین منتشر شد. یک سال بعد، انجمن دوستداران موسیقی[الف]با هدف غایی تأسیس یک کنسرواتوار در وین شکل گرفت. سرانجام کنسرواتوار وین در سال ۱۸۱۷ بنیان‌گذاشته شد. با آن که قرار بر این بود که کنسرواتوار وین از کنسرواتوار پاریس الگو بگیرد، اما به علت کمبود بودجه تنها به عنوان یک مدرسهٔ آموزش خوانندگی شروع به کار کرد. آنتونیو سالیری نخستین رئیس کنسرواتوار بود. در سال ۱۸۱۹، یوزف بوم[ب]به استخدام کنسرواتوار درآمد و در سال ۱۸۲۷ کنسرواتوار دوره‌هایی برای اکثر سازهای ارکسترال ارائه می‌داد.
تدریس در دانشگاه فرانکفورت آلمان، تدریس در هنرستان موسیقی ملی تهران، تدریس در دانشگاه تهران، تدریس در دانشگاه هنر، تدریس در دانشگاه صدا و سیما، تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی، تدریس در دانشگاه علم و فرهنگ، تدریس در دانشگاه سوره، تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی، سردبیری مجله موسیقی (دوره سوم)، ریاست انجمن فیلارمونیک تهران (انجمن دوستداران موسیقی ایران)، ریاست گروه پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی، از موُسسان «انجمن هنری جوانان» همراه با مشیر همایون شهردار، ریاست هنرستان آواز رودکی، استاد راهنما در بیش از ۵۰۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد نمونه منطقه ۸ دانشگاه آزاد اسلامی، استاد نمونه دانشگاه سوره تهران، برگزیدهٔ خانه هنرمندان ایران، معاونت و مدیریت هنری تالار رودکی (تالار وحدت)
کنسرواتوار تا پیش از سال ۱۹۰۹، با نام «کنسرواتوار انجمن دوستداران موسیقی»[پ]فعالیت می‌کرد. در آن سال با تصمیم امپراتور اتریش، به یک نهاد دولتی تبدیل شد و نام آن به «آکادمی سلطنتی موسیقی و هنرهای نمایشی»[ت]تغییر یافت. پس از تغییر نام‌های گوناگون به علل سیاسی همچون وقوع و تبعات جنگ‌های جهانی اول و دوم، عاقبت نام آن از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۷ به «مدرسهٔ‌عالی موسیقی و هنرهای نمایشی»[ث]و سرانجام در سال ۱۹۹۸، به نام کنونی آن یعنی «دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین» تغییر یافت.