انتظامات

معنی کلمه انتظامات در فرهنگ فارسی

جمع انتظام

جملاتی از کاربرد کلمه انتظامات

بحمداللّه اردوی ملی باشکوه و وقار وارد، اهالی شهر با نهایت نشاط و مسرّت پذیرایی و استقبال نمودند. پیش قراول اردو هم به منظریه مأمور شد و انشاءالله تعالی با موافقت و اتفاق حضرت سپهدار (محمد ولی‌خان تنکابنی) عازم تهران خواهیم شد. البته جناب اجل عالی و عموم اعضای انجمن ولایتی در ترتیبات و انتظامات بوشهر و تمام بنادر اهتمامات وافیه خواهید فرمود که ذره‌ای اختلاف و بی‌نظمی واقع نشود و انشاءالله تاکنون از شر زحمات و خرابکاری‌های سید مرتضی آسوده شده‌اید و رفع فتنه و فساد او را فرموده، منتظرم اخبار ولایت و انتظامات آنجا خاطر این خادم ملت خواه را مسبوق و مسرور دارید (علی‌قلی بختیاری)
انتظاماتی که در آن خطه دیدم‌، ای عجب سال‌ها خلق آرزویش را به تهران کرده‌اند
جاهل خان در تماسی با ناظم مدرسهٔ ابتدایی اندیشه از او می‌خواهد که مدرسه را تعطیل کند. جاهل خان تعدادی بخاری به مدرسه اهدا می‌کند و از آن پس کتاب‌های درسی بچه‌ها ناپدید می‌شود. به توصیهٔ مسئولان مدرسه از بین بچه‌ها گروه انتظامات تشکیل می‌شود تا حافظ کتاب‌های درسی باشد. عینکی و دوستانش در روزنامهٔ دیواری مدرسه به بررسی حوادث مدرسه می‌پردازند و مسئول گرفتاری‌ها را گودزیلا اعلام می‌کنند. جاهل خان با سه عروسک خیمه شب بازی بچه‌ها را به خارج از مدرسه دعوت می‌کند تا آن‌ها را از درس و مشق بیندازد. بچه‌ها به او اعتنایی نمی‌کنند و عینکی پس از این که متوجه اعمال خرابکارانهٔ بخاری‌ها می‌شود بچه‌ها را بسیج می‌کند و آن‌ها با تفنگ‌های پلاستیکی و آب پاششان به جنگ بخاری‌ها می‌روند و بر آن‌ها پیروز می‌شوند.
ابوعَمره در فیلم مختارنامه به اشتباه «ابوعُمره» نامیده می‌شود. حتی نام «کیسان» نیز به دلیل راحتی تلفظ برای ایرانیان و ملموس بودن به «کیان» (یا کیان ایرانی) از «کیسان» تغییر پیدا کرده‌است. کیسان یکی از نزدیکان مختار و از مقامات بلندپایه حکومتی او بود که ریاست انتظامات کوفه و فرماندهی شرطه‌های کوفه به او سپرده شد. «کیسان» بسیار به مختار وفادار بود و تا پایان کار نیز با وی همراهی می‌کرده‌است؛ نقش او را در سریال مختارنامه رضا رویگری بازی کرده‌است.
کیمیا و هندسه‌، نقش و نگار انتظامات و حقوق بیشمار
وبگاه دیده‌بان ایران گزارش داده است که نیروهای انتظامات شهرداری تهران موسوم به حجاب‌بان از دوشنبه ۱۰ مهر در تقریباً هیچ‌کدام از ایستگاه‌های مترو تهران حضور نداشته‌اند. شهرداری تهران از اواسط مرداد ۱۴۰۲ تعدادی نیرو را به عنوان حجاب‌بان در مترو استخدام کرده بود.