انتخابات زودهنگام

معنی کلمه انتخابات زودهنگام در فرهنگستان زبان و ادب

{snap election} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] انتخابات پیش از موعد در نظام مجلسی که به تقاضای رئیس دولت برگزار می شود

معنی کلمه انتخابات زودهنگام در ویکی واژه

انتخابات پیش از موعد در نظام مجلسی که به تقاضای رئیس دولت برگزار می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه انتخابات زودهنگام

در سال ۲۰۰۵ اتحادیه دموکرات مسیحی توانست در ده انتخابات ایالتی در آلمان به پیروزی برسد. بعضی از این ایالت‌ها برای حزب سوسیال دموکرات ایالت‌های کلیدی محسوب می‌شدند. گرهارد شرودر صدراعظم سوسیال دموکرات که موقعیت حزب خود را ضعیف می‌دید با این تصور که در صورت برگزاری انتخابات پیروز خواهد شد، درخواست انتخابات زودهنگام کرد. اتحادیه دموکرات مسیحی با اختلاف بسیار اندکی از حزب سوسیال دموکرات پیش افتاد اما قادر به تشکیل دولت نبود. دو حزب بعد از هفته‌ها مذاکره بر سر تشکیل یک ائتلاف بزرگ از دو حزب به توافق رسیدند. با این توافق آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان می‌شود و حزب سوسیال دموکرات هشت وزارت‌خانه کلیدی در آلمان را به دست می‌گرفت. .
۴۳ مقام ارشد دولت احمدی‌نژاد در ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ در بیانیه‌ای از او به خاطر نامه نگاری‌های «غیرمتعارف»، طرح خواسته برگزاری انتخابات زودهنگام و «تضعیف ارکان نظام اسلامی» و استفاده او از عبارت مهندسی انتخابات انتقاد کرده و او را به فاصله‌گیری از شعارهای انقلابی متهم کردند. آن‌ها از او خواستند به «ولایت پذیری» بازگردد.
فوجیموری در سال ۱۹۹۰ به ریاست‌جمهوری رسید. در سال ۱۹۹۲، به دلیل مخالفت پارلمان با برنامه‌های خود، با یک کودتا، پارلمان را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار کرد. با وجود اینکه نهادهای دموکراسی‌خواه این اقدام او را محکوم کردند اما این اقدام، حمایت گسترده‌ای از سوی مردم داشت. در سال ۱۹۹۵ با اکثریت قابل توجه آرا، برای بار دوم به ریاست جمهوری رسید.
رسولی‌نژاد ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ در انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.