امضاکننده

معنی کلمه امضاکننده در لغت نامه دهخدا

امضا کننده. [ اِ ک ُ ن َ دَ / دِ ] ( نف مرکب ) کسی که امضا می کند. و رجوع به امضا شود.

معنی کلمه امضاکننده در فرهنگ فارسی

کسی که امضا می کند .

معنی کلمه امضاکننده در فرهنگستان زبان و ادب

{signatory} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] شخصی که متن را امضا می کند

معنی کلمه امضاکننده در ویکی واژه

شخصی که متن را امضا می‏کند.

جملاتی از کاربرد کلمه امضاکننده

آهنگرانی خرداد ۱۴۰۱ پس از تهدید سینماگران امضاکننده بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»، به امضاکنندگان این بیانیه پیوست. مسعود کیمیایی، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، نازنین فراهانی، مرضیه وفامهر، امین جعفری، مانی حقیقی، مسعود کرامتی و کیارش اسدی‌زاده از دیگر امضا کنندگان این بیانیه بودند. در همین ارتباط محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد هم به عنوان منتشر کنندگان بیانیه بازداشت شدند.
دادرسی در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ در دیوان بین‌المللی دادگستری بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی، که اسرائیل و آفریقای جنوبی هر دو امضاکننده آن هستند، و بر اساس ماده نهم کنوانسیون آغاز شد.
براساس معاهده لاهه، کشورهای امضاکننده متعهد به حفاظت از اموال فرهنگی و آثار باستانی در زمان مخاصمات مسلحانه می‌شوند.
در ۱۹۵۰ بدنبال مرگ پدرش عضو مجلس لردها شد. در زمان نخست وزیری وینستون چرچیل و آنتونی ایدن و همچنین هارولد مک میلان او به‌طور فزاینده‌ای یکسری مقام‌های مهم را بدست گرفت که شامل رهبری مجلس لردها و همچنین وزارت امور خارجه از ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۳ می‌شد. در شغل آخری از ایالات متحده آمریکا در مورد بحران موشکی کوبا پشتیبانی کرد. او همچنین امضاکننده پیمان محدود کننده آزمایشات اتمی از طرف پادشاهی متحده در اگوست ۱۹۶۳ با آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود.
ملکوتی در فعالیت‌های تبلیغی و اجتماعی خود، از همفکران و دنباله روان خمینی بود و به عنوان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در عرصه‌های مختلف انقلاب حضور داشت و در اکثر اعلامیه‌هایی که جامعه مدرسین صادر می‌کرد امضاکننده بود. در بیانیه معروف و موصوف به بیانیه خلع محمدرضا شاه از سلطنت امضای ملکوتی اولین امضا در این بیانه‌است.
معاهده سازمان ملل متحد علیه قاچاق مواد مخدر و روان‌گردان در سال ۱۹۸۸ همهٔ کشورهای امضاکننده را ملزم کرد که «قاچاق مواد مخدر و داروهای روان‌گردان را در قانون اساسیشان جرم تلقی کنند» و نیز به همین منوال هر گونه کار مربوط به تولید، توزیع، انتقال و … که در معاهدهٔ مواد مخدر سال ۱۹۶۱ و معاهدهٔ مواد روان‌گران سال ۱۹۷۱ نیز تعیین شده، جرم تلقی می‌شود. همچنین «کشت خشخاش، کوکا و ماری‌جوانا به منظور تولید مواد مخدر یا داروهای روان‌گردان جرم است. لازم به یادآوری است که این معاهده بین تولید مواد مخدر به صورت انبوه و تولید آن تنها برای مصارف شخصی تفاوت قائل است و دومی را نیز گونه‌ای جرم می‌شناسد اما «میزان مجازات و جرم‌انگاری آن بسته به قانون اساسی هر کشور و آزادی‌های فردی مندرج در آن است».