الوهیم

الوهیم

معنی کلمه الوهیم در دانشنامه عمومی

اِلوهیم ( به عبری: אֱלוֹהִים , אלהים ) واژه ای عبری به معنای خدایان و صورت جمع اِلُوَه است. این لغت در تنخ، مجموعه کتب مقدس یهودیان، معمولاً ( اما نه همیشه ) به خدای اسرائیل اشاره دارد. در دیگر موارد، سایر خدایان ( به صورت جمع ) الوهیم نامیده شده اند. الوهیم سومین واژه ای است که در تورات آمده است. ترجمه های فارسی معمولا الوهیم را «خدا» ترجمه کرده اند.
این واژه از جهت صرفی از واژهٔ عبریِ اِلُوَه ( به عبری: אלוה ) با پسوندِ جمع تشکیل شده است. سلیمان حییم آن را به معنی خدا، قاضی، فرشته و رسول دانسته است. معنی واقعی این واژه معمولاً موردِ مناقشه است. این واژه گاهی به صورت یک اسم مفرد آمده است؛ و معمولاً گمان می شود که به خدای واحد اسرائیل اشاره می کند؛ ولی در برخی موقعیت ها این واژه به عنوانِ جمعِ واژهٔ الوه و به معنی خدایانِ چندگانه یا فرزندانِ خدا آمده است. در برخی موقعیت ها معنیِ واژه از متن قابل استفاده نیست و به معنی موجودات قدرتمند، فرشتگان و حتی قضات نیز آمده است؛ که از متن چنین بر می آید که الوهیم به معنای قانونگذاران یا حاکمان انسانی آمده باشد.
در اساطیر سوریه باستان، الوهیم فرزندان اِل بودند، که برترین و رئیس آنان، ( ال علیون ) ، حداد نام داشت، که توسط مردم به بعل ( رئیس ) شناخته می شد. دشمن الوهیم، «یم»، اولین مخلوق ال، بود.
در فرازهای مختلف کتاب مقدس گاهی کلمات متفاوتی برای ترجمه این کلمه به کار رفته است. در عهد جدید سریانی، کلمه اَلوها ( به سریانی: ܐܠܗܐ ) ، در موقعیتهایی که کلمه عبری الوهیم از عهد عتیق نقل شده است، آمده است. همچنین در برخی اناجیل حاوی اسامی مقدس، نیز کلمه الوهیم به عنوان ترجمه کلمه تئوس ( به یونانی: θεος ) از متن یونانی مورد استفاده قرار گرفته است و عیسی مسیح نیز خود را فرزند الوهیم خوانده است. در جدول زیر برخی آیات که ترجمه متفاوتی از این کلمه دارند جمع آوری گردیده است:
رائلیان معتقدند الوهیم، در عبری باستان به معنی "کسانی که از آسمان فرود آمدند" بوده است و آن ها موجوداتی فضایی هستند که با اشیاء پرنده ناشناخته به زمین آمده اند و انسان را بر روی زمین با استفاده از علم ژنتیک ساخته اند و کلیه ادیان توسط آن ها به پیامبران القا شده است.

معنی کلمه الوهیم در دانشنامه آزاد فارسی

اِلوهیم
نام متداول خدا در متون عبری. نام دیگر خدا در دین یهود یهوه است که آن را می نویسند، اما به زبان نمی آورند.

معنی کلمه الوهیم در ویکی واژه

۱- قدرتمند ۲- از صفات خداوند در زبان عبری است. ۳- فرشته ۴- الهه

جملاتی از کاربرد کلمه الوهیم

تورات (به عبری: תּוֹרָה، تورا) معانی گوناگونی دارد که در خاص‌ترین معنای آن، نام پنج کتاب اولِ تنخ است که به باور یهودیان، در کوه سینا از سوی یهوه به موسی داده شده‌است. با این حال، محققان معاصر معتقد هستند تورات توسط چندین نویسنده مختلف و قرن‌ها بعد از دوره‌ای که ادعا شده موسی در آن زندگی کرده و احتمالاً در دورهٔ هخامنشی نوشته شده‌است. اغلب تاریخ‌پژوهان اتفاق‌نظر دارند که تورات حداقل بر پایه چهار منبع از پیش‌موجود شکل گرفته که این منابع را اصطلاحاً منبع روحانی، منبع یهوه‌ای، منبع الوهیمی و تاریخ تثنوی می‌نامند. همچنین چهار کتاب اول تورات در روندی مستقل از کتاب پنجم (سفر تثنیه) آن به وجود آمده‌اند.
در زوهر خواندن اولین آیه کتاب پیدایش «برشیت برا الوهیم» - در ابتدا خدا خلق کرد - را به معنی اینکه عین سوف الوهیم را ایجاد کرد تفسیر می‌کنند. این نوع خواندن با خواندن رایج این آیه در بین مسیحیان و یهودیان متفاوت است که این آیه را به صورت در ابتدا خدا زمین و آسمانها را خلق کرد در نظر می‌گیرند. از این رو در کابالا آفرینش بر خلاف تفسیر رایج در یک مرحله نیست. در ابتدا خدای مستور (عین سوف)، الوهیم (خدای آشکار) را ایجاد می‌کند و سپس الوهیم به خلق دنیا می‌پردازد. نور الهی از سفیروت بالا به تدریج به پایین می‌ریزد. هریک از سفیروتها یک پارتزوفیم (کاسه) هستند که بعد از پر شدن به سفیروت بعدی سرریز می‌شوند.
عبرانیان هنگام ورود در محل مقدسی چون سینا کفش‌های خود را درآورده با رخسارهٔ مستور پیش می‌روند تا با دیدن یکی از الهه‌های مرگ، آن‌ها را از میان نبرد. با چنین دینی عبرانیان به کشور کنعان وارد شدند. این عقاید از بسیاری جهات با افکار مردم فلسطین شباهت داشت. قوم اسرائیل به تدریج عقاید ساکنان را پذیرفت و با نشان دادن نوعی واحدپرستی متغیر با رفتار و ادراکات قدیم مبارزه آغاز کرد. در این راه ابتدا از مرحلهٔ آنیمیزم، به اعتقاد الهه‌های مجرد و کلی رسیدند و به نیروهای کلی و نامشخص معتقد شدند؛ یعنی به همهٔ ارواح فوق طبیعت، عنوان کلی با تلفظ‌های مختلف مانند إل، الیم و الوهیم دادند.
داستان آفرینش مشابه دیگری هم در مصر باستان رایج بوده است. این داستان که به دومین روایت آفرینش در سفر پیدایش شبیه است، مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد و دربارهٔ آفرینش توسط پتاح، خدای شهر ممفیس است. پتاح که قلب و زبان بود، جهان را در ذهن خود تصور کرد و به آن دستور داد که موجود شود. پتاح از ساخته خود «خشنود» شد که مشابه «استراحت» الوهیم در داستان پیدایش است.
زمانی که قحطی پدید آمد، ابراهیم به همراه همسرش رو به مصر نهادند. در آن سرزمین، ابراهیم که می‌ترسید او را بکشند تا همسرش را تصاحب کنند، ساره را خواهر خود معرفی کرد. پس ساره را به حرم‌سرای فرعون مصر بردند و بابتش ثروت زیادی به ابراهیم بخشیدند. سپس الوهیم بلایایی بر فرعون و اهل خانه او نازل کرد که در نتیجه آن، فرعون متوجه شد ساره زن ابراهیم است و او را به وی پس داد. ابراهیم دوباره به کنعان بازگشت و به سفرهای خود ادامه داد. این بار، لوط به دلیل درگیری بر سر چراگاه قبیله را ترک کرد. در اثر این اتفاق، وعده ارض موعود دوباره تکرار شد. ابراهیم این بار در حبرون قربانگاهی ساخت.
زیر زمین شئول قرار دارد که رفائیم (سایه‌ها) در آن هستند؛ ولیکن به صورت کامل مشخص نیست که آیا تمامی مردگان تبدیل به سایه می‌شوند. بعضی آیات کتاب مقدس بیان می‌کند که خداوند در شئول حضور ندارد (زبور ۶). بعضی دیگر روح مردگان را در حالتی نیمه روحانی تصور می‌کند که در آن روح ساموئل نبی الوهیم نامیده می‌شود. بعضی آیات دیگر به اینکه خداوند بر شئول مانند تمامی آفرینش غلبه دارد اشاره می‌کنند.