الوای

الوای

معنی کلمه الوای در دانشنامه عمومی

آلوای. آلوای ( به لاتین: Alvai ) یک منطقهٔ مسکونی در سری لانکا است که در ناحیه جفنا واقع شده است.

معنی کلمه الوای در دانشنامه آزاد فارسی

اَلوای
در شاهنامه، در داستان «کاموس کشانی»، پهلوانی زابلی و نیزه دار رستم که، به رغم هشدار رستم، با کاموس کشانی به کارزار شد و از پای درآمد. در داستان «رستم و اسفندیار» نیز نام الوای دیگری آمده است که او هم زابلی و از نیزه داران رستم و یاران باوفای او بود و به هنگام نبرد تن به تن رستم و اسفندیار، به دست نوش آذر، فرزند اسفندیار، کشته شد. این که الوای یک تن بوده و فردوسی به اشتباه در دو داستان نام او را آورده است، یا در مأخذ شاهنامه، نام دو الوای آمده است، دانسته نیست.

معنی کلمه الوای در ویکی واژه

جز یک مورد نامش در شاهنامه نیست او نیزه‌دار رستم بود که در جنگ هماون با کاموس‌کشانی جنگید و کشته شد. یکی زابلی بود الوای نام ..... سبک تیغ کین برکشید از نیام

جملاتی از کاربرد کلمه الوای

علی‌شیر عثمانف مالک شرکت متالواینوست است. این شرکت در عمل، بخش استخراج فلزات را برای شرکت گازپروم انجام می‌دهد. وی همچنین مالک انتشارات کامرسانت است، که از این طریق، کنترل تعداد زیادی روزنامه و شرکت انتشاراتیِ دیگر را در اختیار دارد. عثمانف مالک شرکت مگافون، دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه در روسیه نیز هست.
یکی نامور بود الوای نام سرافراز و اسپ‌افگن و شادکام
علی‌شیر عثمانف در دنیای کسب‌وکار به عنوان «مرد سخت روسیه» شناخته می‌شود. او که ردپای همتایان خود رومن آبراموویچ، مالک پیشین باشگاه فوتبال چلسی و آلکساندر گایداماک، مالک پیشین باشگاه فوتبال پورتسموث را دنبال می‌کند، در حال حاضر بزرگ‌ترین سهامدار باشگاه فوتبال آرسنال که به شدت به آن علاقه دارد، است. شرکت متالواینوست او همچنین در سال ۲۰۰۸ اسپانسر باشگاه فوتبال دینامو مسکو شد.
یکی زابلی بود الوای نام سبک تیغ کین برکشید از نیام
آب و آتش بهم نیامیزد بالوایه ز خاک بگریزد
اما مدح نعم ما قال الحجازی: خط کاجنحه الوایس اغتدی
اکتشاف این اختراع ایرانیان به اندازه‌ای تعجب و شگفتی جهانیان را برانگیخت که حتی برخی از دانشمندان اروپایی و آمریکایی این اختراع ایرانیان را به موجودات فضایی و ساکنان فراهوشمند سیارات دیگر که با بشقاب‌های پرنده و کشتی‌های فضایی به زمین آمده بودند، نسبت دادند، و آن را فراتر از دانش متفکران و پژوهشگران ایرانی دانستند. برای ایشان پذیرفتنی نبود که ایرانیان ۱۵۰۰ سال پیش از گالوای ایتالیایی (۱۷۸۶ میلادی) پیل الکتریکی را اختراع نموده باشند. (برای آگاهی بیشتر می‌توانید به کتاب ارابه خدایان نوشته اریک فن‌دنیکن مراجعه کنید).
شد الوای آهنگ کاموس کرد که جوید بآورد با او نبرد
تز دکترای او در دانشگاه پرینستون با عنوان همنهشتی بین فرمهای پیمانه ای درینفلد نوشته شده است. استاد وی، اندرو وایلز ریاضیدان انگلیسی، بخاطر حل مساله تاریخی معادله فرما در سال ۱۹۹۰ مشهور است. مقالات ریاضی تحقیقی آرش رستگار در سه زمینه مختلف دور می زنند. زمینه اول فرمهای پیمانه ای زیگل و نظریه ارتباطات هندسی روی فضاهای مدولار زیگل می باشد. زمینه دوم تلاش برای جایگزین کردن مفهوم نمایش گالوایی با نمایشهای گالوا-لی می باشد. زمینه سوم که بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، تلاش برای وارد کردن مفهوم خودمشابهت به شاخه های جبر، هندسه و آنالیز، بخصوص نظریه جبری اعداد و هندسه حسابی و هندسه جبری است.
علی‌شیر عثمانُف (به ازبکی: Алишер Усмонов) (زادهٔ ۹ سپتامبر ۱۹۵۳) کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی روسی زادهٔ ازبکستان است، که هم‌اکنون (۲۰۱۴) با دارایی خالص ۱۹٫۴ میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد روسیه به‌شمار می‌آید. عثمانف مالک شرکت‌های متالواینوست و مگافون است.
حدود ۸۰۰ تووالوایی قبلاً در نائورو در صنعت معدن فسفات یا در کشتی‌های خارجی به عنوان ملوان کار می‌کردند اما هنگامی که استخراج فسفات در نائورو متوقف شد، این افراد به تووالو بازگشتند.
که او را فگندی کنون پای دار چو الوای را من نخوانم سوار
تهمتن ز الوای شد دردمند ز فتراک بگشاد پیچان کمند
او در زادگاهش شارلوتنبرگ به دبیرستان رفت و سپس وارد دانشگاه برلین شد و در آنجا ریاضیات، فلسفه و علوم موسیقی آموخت. وی در همین دانشگاه با سرپرستی ایسای شور درجه دکتری ریاضیات را در سال ۱۹۲۸ با رساله ای به نام «درباره ساختن میدانهای جبری اعداد با گروه های گالوای حل پذیر» به دست آورد. پس از آن در برلین به عنوان دستیار سرگرم کار شد و سپس از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۰ در دانشگاه کیل به تدریس و پژوهش مشغول شد. وی در سال ۱۹۴۲ به دلیل مرض قند درگذشت. زمینه کاری شولتس نظریه جبری اعداد بود و افزون بر آن وی در زمینه نظریه گالوا و حلپذیری پی-گروه ها نیز نتایجی به اثبات رساند. در نظریه جبری اعداد قضیه ای به نام قانون وارونی شولتس به نام او وجود دارد.
عثمانف با مشارکت واسیلی آنیسیموف، در سال ۲۰۰۶ شرکت متالواینوست را تأسیس کرد، تا به خرید شرکت‌های مختلف در صنعت فلزات بپردازند و از طریق این شرکت، دارایی‌هایش در شرکت فلزات گازپروم را نیز مدیریت کند.