اكنون

معنی کلمه اكنون در لغت نامه دهخدا

اکنون. [ اَ ] ( ق ) الحال و این زمان. ( برهان ). حالا و کنون و الحال و در این وقت و این زمان. ( ناظم الاطباء ). به معنی الحال و این زمان است و ایدر و الحال و فی الحال ودمان و الان و بالفعل و اینک و همینک از مترادفات آن است. ( از آنندراج ). این وقت. ( از انجمن آرا ). تلان. ( منتهی الارب ). این دم. همین زمان. حال. حالا. اینک. نک. نون. کنون. ایدر. ایدون. الحال. فعلاً. بالفعل. نقداً. الساعه. آنفاً. این کلمه گاهی بصورت کنون و گاهی بصورت نون مخفف شود. ( یادداشت مؤلف ) :
چون برگ لاله بودمی و اکنون
چون سیب پژمریده بر آونگم.رودکی.هزارآوا به بستان در کند اکنون هزار آوا.رودکی.آهو ز تنگ کوه بیامد به دشت و راغ
بر سبزه باده خوش بود اکنون اگر خوری.رودکی.ساده دل کودکا مترس اکنون
نز یک آسیب خر فکانه کند.ابوالعباس.سوی باغ گل باید اکنون شدن
چه بینیم از بام و از پنجره.بونصر.ما و سر کوی ناوک و سفچ و عصیر
اکنون که درآمد ای نگارین مه تیر.شاکر بخاری.من اکنون شوم سوی خرگاه خویش
یکی بازجویم سر راه خویش.فردوسی.که اکنون نداند کسی نام تو
ز رفتن برآید مگر کام تو.فردوسی.تو اکنون ره خانه دیو گیر
به رنج اندر آور تن و تیغ و تیر.فردوسی.اکنون که طبیب آمد نزدیک به بالینش
بهتر شودش درد و کمتر شودش زاری.منوچهری.گفتم :... این کار را درمان چیست ؟ گفت : جز آن نشناسم که تو اکنون به نزدیک افشین روی. ( تاریخ بیهقی ). تا مقرر گردد که خاندانها یکی بود اکنون از آنچه بود نیکوتر شده است. ( تاریخ بیهقی ). اکنون کارها یکرویه شد و خداوندی کریم و حلیم...بر تخت نشست. ( تاریخ بیهقی ). اکنون گفتگو می کنند و سوار و پیاده بر تعبیه می باشند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 356 ). اکنون حکم مروت آن است که بردن مرا وجهی اندیشید. ( کلیله و دمنه ). ای خاکسار اکنون باری تدبیری اندیش. ( کلیله و دمنه ).
دعاش گفتم و اکنون امید من به خداست
الیه ادعوا برخوانم و الیه اناب.خاقانی.عیار شعر من اکنون عیان تواند شد
که رای روشن آن مهتر است معیارم.خاقانی.

معنی کلمه اكنون در فرهنگ معین

( اَ ) (ق . ) ۱ - این دم . ۲ - بنابراین .

معنی کلمه اكنون در فرهنگ عمید

۱. زمان یا لحظه ای که در آن هستیم.
۲. (قید ) حالا، این زمان، این هنگام.

معنی کلمه اكنون در فرهنگ فارسی

ازقیودزمان، حالا، این زمان، این هنگام، کنون و نون هم گفته شده
۱ - الحال این دم همین زمان حالا فعلا. ۲ - آنگاه . ۳ - بنابراین .

معنی کلمه اكنون در ویکی واژه

già
این دم.
بنابراین.

جملاتی از کاربرد کلمه اكنون

استاد احمد خلیلی در بیش از 20 نمایشگاه گروهی در تهران حضور داشتند و چندین ورک‌شاپ در شهرهای بم، قشم و مشهد برگزار كردند. ایشان در سال‌های 1374 و 1376، در دوسالانه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر حضور داشته‌اند. مصاحبه‌ها و مقالات متعددی از ایشان در  روزنامه‌های خراسان، قدس، ابرار، همشهری و ایران چاپ شده است. آثار استاد احمد خلیلی هم اكنون در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، كاخ- موزه  نیاوران، كاخ- موزه سعدآباد و موزه‌ی آزادی نگهداری می‌شود. این استاد نقاشی، آخرین اثر خود را در كارگاه نقاشی قهوه‌خانه، به مناسبت سالروز حماسه‌ی جاودانه‌ی آزادی خرمشهر ارائه كرد.
از آتوسا صالحی تاكنون بيش از صد اثر برای كودكان و نوجوانان در قالب‌های گوناگونی چون شعر، داستان تصویری، گرافیک‌رمان و رمان منتشر شده است. برخی از آثار او به زبان‌های انگلیسی، آ‌لمانی، عربی و ترکی استانبولی ترجمه شده‌اند.
هم اكنون نيز تعداد زيادي از كارگاه ها و صنايع سفال و سراميك در اين روستا مستقر بوده و اقدام به توليد انواع وسايل و لوازم سفالي مي نمايند كه همواره مورد بازديد گردشگران قرار مي گيرد .
از جمله نقاطی كه تاكنون بقایای آسیاب بادی در آن پابرجا است، می‌توان به ناحیه حوضدار زابل در سیستان اشاره کرد. آثار تزیینات خشتی، جدار و نمای خارجی آسیاب بادی مچی گویای هویت تاریخی آن است. قلعه مچی و بناهای وابسته به آن در جنوب غربی شهر زابل در سیستان قرار دارد. این قلعه مقر و کاخ خاندان بزرگ ملک محمد رییسی، فرمانروایان جنوبی سیستان بود که از خشت و گل ساخته شده‌ است.