اقنوم

اقنوم

معنی کلمه اقنوم در لغت نامه دهخدا

اقنوم. [ اُ / اَ ] ( اِ ) سریانی یا یونانی ، اصل هر چیزی. ج ، اقانیم. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( کشاف اصطلاحات الفنون ). || نصاری گویند اقنوم عبارت از ظهورات باری تعالی است و اب و ابن و روح القدس اشاره بدوست و اقنوم سه است اقنوم وجود و اقنوم علم و اقنوم حیات و اینها را نه عین دانند و نه زاید بر ذات. جل جلاله عما یقولون. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). آنها از وجود به پدر و از حیوة بروح القدس و از علم بکلمه تعبیر کرده و گویند اقنوم کلمه در حضرت عیسی با وجود او یکی شده و در ذات او علیه السلام حلول یافته است. ( کشاف اصطلاحات الفنون از تفسیر کبیر ) :
سه اقنوم و سه قرقف را ببرهان
بگویم مختصر شرح موفّی ̍.خاقانی ( از شرفنامه منیری ).- اقنوم ثلاثه ؛ کنایه از اب و ابن و روح القدس است و هم کنایه از نبات و جماد و حیوان است که موالید ثلاثه گویند. ( انجمن آرای ناصری ).

معنی کلمه اقنوم در فرهنگ معین

( اُ ) [ معر. ] (اِ. ) ۱ - شخص . ۲ - اصل چیزی . ج . اقانیم .

معنی کلمه اقنوم در فرهنگ عمید

۱. شخص، کالبد.
۲. اصل و سبب چیزی.
* سه اقنوم: در آیین مسیحیت، اَب، ابن، و روح القُدُس، اقانیم ثلاثه.

معنی کلمه اقنوم در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - شخص . ۲ - اصل چیزی سبب اشیا. جمع : اقانیم

معنی کلمه اقنوم در دانشنامه عمومی

در مسیحیت سه گانه باور، که می گوید خدای واحد، خود را در سه شخصیت ـ پدر، پسر و روح القدس ـ آشکار کرد، به هریک از سه کالبد، یعنی پدر یا پسر یا روح القدس ( روان پاک ) ، اصطلاحاً اُقنوم یا «ثالث ثلاثه» ( سومی از سه تا ) گفته می شود.
در این متون از اقانیم ثلاثه صحبت می شود و باورمندان به این سه اقنوم را «سه خوان» می نامند. لفظ اُقنوم که در آموزهٔ سه گانه باوری فراوان به کار می رود واژه ای سُریانی و به معنای شخص یا اصل است.

معنی کلمه اقنوم در دانشنامه آزاد فارسی

اُقْنوم
رجوع شود به:تثلیث

معنی کلمه اقنوم در ویکی واژه

شخ
اصل چیزی.
اقانیم.

جملاتی از کاربرد کلمه اقنوم

سه اقنوم و سه قرقف را به برهان بگویم مختصر شرح موفا
جمله اقنوم​ها یگانه نهند مذهب و ملت سه گانه نهند
گذشته ز تثلیث اقنوم و خاج به تارک ز توحید بنهاده تاج
گفت اللّه داشت سه اقنوم کان وجود و حیات اوست و علوم
و به یقول اللَّه عزّ و جلّ: وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی. و روح، جبرئیل است لقوله عزّ و جلّ: نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ، و قال تعالی: و أَیَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ. و روح نام فرشته‌ایست عظیم، لقوله تعالی: یَوْمَ یَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکَةُ صَفًّا. و روح کلام خدا است، لقوله تعالی: یُلْقِی الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ، و لقوله تعالی: أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا. و روح بمعنی رحمت است، لقوله تعالی: وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ ای برحمة منه، و روح عیسی است، و ذلک فی قوله: فَنَفَخْنا فِیهِ مِنْ رُوحِنا، و قوله تعالی: وَ رُوحٌ مِنْهُ. فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ ای لا تقولوا بالأقانیم کما قالت النّصاری: اللَّه ثلاثة، فأقنوم الأب، و هو اللَّه سبحانه، و اقنوم الابن، و هو عیسی، و اقنوم الزّوج، و هی مریم. این یک صنف‌اند از ترسایان که اللَّه را ثالث ثلاثة میگفتند، یعنی که اوست و جفت و فرزند. ربّ العزّة گفت: سه مگویید، و ازین سخن باز ایستید، و توبه کنید. انْتَهُوا یعنی: توبوا الی اللَّه عزّ و جلّ من مقالتکم هذه، خَیْراً لَکُمْ یعنی: یکن خیرا لکم.