اقتصاد پولی

معنی کلمه اقتصاد پولی در فرهنگستان زبان و ادب

{monetary economics} [اقتصاد] حوزه ای در علم اقتصاد که به مطالعۀ تأثیر پول و رفتار نهادهای سیاست گذاری پولی بر متغیرهای اقتصادی، ازجمله اشتغال، تولید، نرخ بهره، قیمت محصولات، مصرف و اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه گذاری می پردازد

معنی کلمه اقتصاد پولی در ویکی واژه

حوزه‌ای در علم اقتصاد که به مطالعۀ تأثیر پول و رفتار نهادهای سیاست‌گذاری پولی بر متغیرهای اقتصادی، ازجمله اشتغال، تولید، نرخ بهره، قیمت محصولات، مصرف و اتخاذ تصمیم در مورد سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

جملاتی از کاربرد کلمه اقتصاد پولی

مرد برتون/ که در سال ۱۰۷۹ در لوپاله از توابع نانت به دنیا آمده بود، از خانوادهٔ اشرافی خرده پایی بود که پیدایش اقتصاد پولی زندگی را برای آن‌ها سخت کرده بود. آبلارد با طیب خاطر یک شغل نظامی را به برادرانش واگذاشت و خود به مطالعه پرداخت.
برای آریایی‌ها گاو معیار ثروت و اساس مناسبات دادوستد بود. چون گاو تأمین کنند غذا، شیر و فراورده‌های شیر برای نوشیدن بود. از پوست گاو، لباس و روانداز و بندهای چرمی، از استخوان آن ابزار و از سرگین آن سوخت تهیه می‌شد. افزون بر این‌ها، ادرار گاو به عنوان ماده‌ای پلشت‌زدا به کار می‌رفت. جامعه آریایی هنوز با اقتصاد پولی آشنا نبود و در ریگ ودا و اوستا هیچ اشاره‌ای به مناسبت دادوستد پولی دیده نمی‌شود.